T&E: CO2-reductie auto’s veel kleiner dan geclaimd

De uitstoot van koolstofdioxide van de gemiddelde auto in Europa is in 2013 met 3,9 procent gedaald tot 127 gram per kilometer, zo blijkt uit officiële cijfers van European Environmental Agency (EEA). Maar ze komen niet overeen met de praktijk vanwege de gebreken van de huidige test en manipulaties van de autofabrikanten.

Dat constateert Transport & Environment (T&E), de groep voor duurzaam transport. Recent onderzoek toont aan dat het brandstofverbruik in de praktijk gemiddeld 25 procent hoger ligt dan de officiële fabriekscijfers claimen. Dit betekent dat nieuwe auto’s in de test een verbruik van 5 L/100 km laten zien maar in de praktijk gemiddeld 6,25 L/100 km verbruiken. Deze grote afwijking wordt veroorzaakt omdat autofabrikanten de testprocedures manipuleren, creatief omgaan met mazen in de wet en rekbare begrippen in de gedateerde testprocedure. De industrie levert speciaal geprepareerde testauto’s en maakt gebruik van een reeks van trucs om het verbruik tijdens de test te verlagen. Daarbij moet men denken aan het afplakken van de grill en naden rond de deuren, keihard opgepompte banden, aangepaste wieluitlijning en remmen, speciale smeermiddelen, minimaliseren van het voertuiggewicht, testen tijdens onrealistisch hoge temperaturen en testen op super gladde testbanen. Tests die zijn gehouden voor T&E tonen aan dat het brandstofverbruik gemiddeld 25 procent hoger is als men de genoemde trucs niet toepast. Hiermee is het eerder genoemde verschil verklaard, aldus T&E.

Greg Archer, manager clean vehicles bij T&E, zegt hierover: "Verbruiksnormen zijn Europa’s enige effectieve beleidsmogelijkheid om de CO2-emissies te verlagen. Maar het beleid wordt  ondermijnd door een achterhaalde test. De procedure is een Zwitserse kaas vol gaten en de autofabrikanten gebruiken die om de verbeteringen in het brandstofverbruik en emissies te overdrijven." De huidige test voor brandstofverbruik en emissies is niet geschikt voor zijn doel. De test is veertig jaar geleden ontworpen en heeft weinig meer van doen met de rijomstandigheden en de huidige technologie. Dit is waarom ongeveer de helft van de geclaimde verbeteringen in de praktijk niet wordt waargemaakt, zo constateert T&E. De Europese Commissie is van plan in 2017 een nieuwe testprocedure in te voeren, de zogenoemde World Light Duty Test Procedure (WLTP).  Deze stap wordt ruim ondersteund door leden van het Europese Parlement maar de nieuwe testprocedure ondervindt hevige bezwaren van de autofabrikanten. Die willen de invoering van de nieuwe test vertragen tot na 2021 volgens Archer. "De lidstaten moeten snel het voorstel van de Commissie steunen om al over korte tijd een nieuwe test in te voeren zodat autofabrikanten worden verhinderd hun klanten en de wetgever te misleiden."
De eerste normen waarin CO2-emissies zijn geregeld, eisen van autofabrikanten dat de gemiddelde uitstoot van hun gamma maximaal 130 gram per kilometer is in 2015 en 95 gram per kilometer in 2021. De manipulatie van de test heeft ertoe geleid dat de eerste norm (130 gr) twee jaar voor de vervaldatum is gehaald.

T&E is opgericht in 1990 en vertegenwoordigt vijftig (milieu-)organisaties in Europa die werken aan beleid voor duurzaam transport op nationaal, regionaal en lokaal niveau. T&E zegt waarde toe te voegen door kennis, ideeën en netwerken te delen.

Reacties

Zou T&E zich veel pijn hebben gedaan toen ze deze open deur intrapten?

Geplaatst door: Ivan op
T&E: CO2-reductie auto’s veel kleiner dan geclaimd - Automobielmanagement.nl

T&E: CO2-reductie auto’s veel kleiner dan geclaimd

De uitstoot van koolstofdioxide van de gemiddelde auto in Europa is in 2013 met 3,9 procent gedaald tot 127 gram per kilometer, zo blijkt uit officiële cijfers van European Environmental Agency (EEA). Maar ze komen niet overeen met de praktijk vanwege de gebreken van de huidige test en manipulaties van de autofabrikanten.

Dat constateert Transport & Environment (T&E), de groep voor duurzaam transport. Recent onderzoek toont aan dat het brandstofverbruik in de praktijk gemiddeld 25 procent hoger ligt dan de officiële fabriekscijfers claimen. Dit betekent dat nieuwe auto’s in de test een verbruik van 5 L/100 km laten zien maar in de praktijk gemiddeld 6,25 L/100 km verbruiken. Deze grote afwijking wordt veroorzaakt omdat autofabrikanten de testprocedures manipuleren, creatief omgaan met mazen in de wet en rekbare begrippen in de gedateerde testprocedure. De industrie levert speciaal geprepareerde testauto’s en maakt gebruik van een reeks van trucs om het verbruik tijdens de test te verlagen. Daarbij moet men denken aan het afplakken van de grill en naden rond de deuren, keihard opgepompte banden, aangepaste wieluitlijning en remmen, speciale smeermiddelen, minimaliseren van het voertuiggewicht, testen tijdens onrealistisch hoge temperaturen en testen op super gladde testbanen. Tests die zijn gehouden voor T&E tonen aan dat het brandstofverbruik gemiddeld 25 procent hoger is als men de genoemde trucs niet toepast. Hiermee is het eerder genoemde verschil verklaard, aldus T&E.

Greg Archer, manager clean vehicles bij T&E, zegt hierover: "Verbruiksnormen zijn Europa’s enige effectieve beleidsmogelijkheid om de CO2-emissies te verlagen. Maar het beleid wordt  ondermijnd door een achterhaalde test. De procedure is een Zwitserse kaas vol gaten en de autofabrikanten gebruiken die om de verbeteringen in het brandstofverbruik en emissies te overdrijven." De huidige test voor brandstofverbruik en emissies is niet geschikt voor zijn doel. De test is veertig jaar geleden ontworpen en heeft weinig meer van doen met de rijomstandigheden en de huidige technologie. Dit is waarom ongeveer de helft van de geclaimde verbeteringen in de praktijk niet wordt waargemaakt, zo constateert T&E. De Europese Commissie is van plan in 2017 een nieuwe testprocedure in te voeren, de zogenoemde World Light Duty Test Procedure (WLTP).  Deze stap wordt ruim ondersteund door leden van het Europese Parlement maar de nieuwe testprocedure ondervindt hevige bezwaren van de autofabrikanten. Die willen de invoering van de nieuwe test vertragen tot na 2021 volgens Archer. "De lidstaten moeten snel het voorstel van de Commissie steunen om al over korte tijd een nieuwe test in te voeren zodat autofabrikanten worden verhinderd hun klanten en de wetgever te misleiden."
De eerste normen waarin CO2-emissies zijn geregeld, eisen van autofabrikanten dat de gemiddelde uitstoot van hun gamma maximaal 130 gram per kilometer is in 2015 en 95 gram per kilometer in 2021. De manipulatie van de test heeft ertoe geleid dat de eerste norm (130 gr) twee jaar voor de vervaldatum is gehaald.

T&E is opgericht in 1990 en vertegenwoordigt vijftig (milieu-)organisaties in Europa die werken aan beleid voor duurzaam transport op nationaal, regionaal en lokaal niveau. T&E zegt waarde toe te voegen door kennis, ideeën en netwerken te delen.

Reacties

Zou T&E zich veel pijn hebben gedaan toen ze deze open deur intrapten?

Geplaatst door: Ivan op