Als je het de berijders vraagt, kunnen er best meer elektrische kilometers gereden worden als er maar laadpunten zijn. Driekwart van de e-rijders haalt tweehonderd elektrische kilometers per week verdeeld over vier tot zeven dagen. En nu het toch over afstanden en percentages gaat: één op de vijf ev-gebruikers rijdt elke rit elektrisch. En 54 procent zou graag meer elektrische kilometers rijden. Uit het onderzoek blijkt dat het tekort aan laadpalen buiten de grote steden een knelpunt is, naast het beperkte bereik en een geringe aantal snellaadlocaties.

Nederland telt nu tegen de 4,4 duizend openbare laadpunten (waarvan bijna drieduizend beheerd door e-laad) en 3,7 duizend semi-publieke laadpalen (voor derden toegankelijk). Dat zijn er samen toch ruim achtduizend op bijna 37 duizend auto’s met een stekker (export even niet verrekend).
Rotterdam wil nog dit jaar het duizendste laadpunt openen, wat neerkomt op een groeitempo van ruim een per dag. MRA-Elektrisch heeft aangekondigd in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland twaalfhonderd laadpunten te zullen realiseren verdeeld over tachtig gemeentes. (bron: ZERauto)