E-bestelauto’s: ondanks subsidies weinig volume

Eind van de zomer arriveert de elektrische e-NV200 van Nissan in ons land. Die is er als bestelauto en als personenwagen (taxi). Het is een interessant avontuur waarin Nissan zich begeeft want de totale verkoop van elektrische bestelauto’s bedraagt in 2014 gemiddeld tien stuks per maand. De totale populatie elektrische taxi’s in Nederland bedraagt zegge en schrijve 54.

In 2012 reden er 494 elektrische bestelauto’s in ons land. In 2013 waren het er 669. En eind mei van dit jaar staat de teller in totaal op 719 stuks. Geen aantallen om van te duizelen. Mogelijk ligt het verkoopvolume laag door  het geringe aanbod want naast de Renault Kangoo ZE is er de Ford Connect en dat is het dan wel. Er zijn stevige financiële voordelen want Nederland wil graag de dieselende bestellers uit de steden weg hebben. Gemeentes als Amsterdam en Rotterdam hebben er wel vijfduizend euro voor over als een ondernemer kiest voor een elektrische bedrijfswagen. De gecombineerde subsidies (landelijk en lokaal) op elektrische bestelwagens en taxi’s ligt tussen de drie- en tienduizend euro.
Nissan heeft dus weinig tegenspel van andere merken en volop steun van overheden. De elektrische besteller komt bovendien beslagen ten ijs. Laadvermogen en laadvolume zijn gelijk aan de traditionele versie met diesel- of benzinemotor. De elektrische techniek van de Leaf heeft zich afdoende bewezen. Het prijskaartje verschilt wel: de elektro-besteller is er vanaf  25.730 euro (exclusief btw en inclusief accu). Bij de personenwagenversie stijgt de prijs tot meer dan dertig duizend euro (exclusief btw en inclusief accu).
Dat is een heel verschil met het tarief van 12.575 euro voor de bestelauto met benzinemotor of 13.875 euro voor de diesel. Het verschil van ruim dertienduizend euro moet de ondernemer terugverdienen met lagere exploitatielasten. De onderhoudskosten liggen veertig procent lager en de energiekosten zelfs zestig procent – zo stelt de fabrikant. Het is voor deze ondernemers flink rekenen om op een besparing uit te komen. De subsidieregelingen geven het rekenwerk een duwtje de goede richting uit. Nissan maakt het gemakkelijk: op http://www.evsubsidies.nl/ is te zien welke voordelen er zijn. Ben je bijvoorbeeld zzp’er in Amsterdam dan betaal je voor de e-NV200 nog niet de helft van het oorspronkelijke bedrag. En dan is het maximaal profiteren van de lagere gebruikskosten.
In ons land worden per jaar gemiddeld 52 duizend bestelauto’s per jaar verkocht. Uitgaande van het Europese cijfer dat 35 procent per dag maximaal 120 kilometer rijdt, ligt de markt waar zich op richt op pakweg achttien- tot twintigduizend voertuigen per jaar. (bron: ZERauto)

 

http://www.taxipro.nl/innovatie/2014/05/22/cng-populair-in-taxibranche-aantal-elektrische-taxis-blijft-ver-achter/ 

 

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/subsidieregeling-emissiearme-taxis-en-bestelautos

 

http://www.evsubsidies.nl/

 

 

Reacties

Zoals in 2013 veel gebeurde wordt ook nu in het rekenvoorbeeld de fiscale stimulering en subsidie in mindering gebracht op het “investeringsbedrag” Dat is beslist onjuist; eerst moet volledig worden geïnvesteerd en pas daarna kan aanspraak worden gemaakt op een subsidie of vermindering van winstbelasting (tussen 20% en 52%). Wat dat laatste betreft moet er dan ook nog sprake zijn van belastbare winst, hetgeen ook niet altijd het geval is.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
E-bestelauto’s: ondanks subsidies weinig volume - Automobielmanagement.nl

E-bestelauto’s: ondanks subsidies weinig volume

Eind van de zomer arriveert de elektrische e-NV200 van Nissan in ons land. Die is er als bestelauto en als personenwagen (taxi). Het is een interessant avontuur waarin Nissan zich begeeft want de totale verkoop van elektrische bestelauto’s bedraagt in 2014 gemiddeld tien stuks per maand. De totale populatie elektrische taxi’s in Nederland bedraagt zegge en schrijve 54.

In 2012 reden er 494 elektrische bestelauto’s in ons land. In 2013 waren het er 669. En eind mei van dit jaar staat de teller in totaal op 719 stuks. Geen aantallen om van te duizelen. Mogelijk ligt het verkoopvolume laag door  het geringe aanbod want naast de Renault Kangoo ZE is er de Ford Connect en dat is het dan wel. Er zijn stevige financiële voordelen want Nederland wil graag de dieselende bestellers uit de steden weg hebben. Gemeentes als Amsterdam en Rotterdam hebben er wel vijfduizend euro voor over als een ondernemer kiest voor een elektrische bedrijfswagen. De gecombineerde subsidies (landelijk en lokaal) op elektrische bestelwagens en taxi’s ligt tussen de drie- en tienduizend euro.
Nissan heeft dus weinig tegenspel van andere merken en volop steun van overheden. De elektrische besteller komt bovendien beslagen ten ijs. Laadvermogen en laadvolume zijn gelijk aan de traditionele versie met diesel- of benzinemotor. De elektrische techniek van de Leaf heeft zich afdoende bewezen. Het prijskaartje verschilt wel: de elektro-besteller is er vanaf  25.730 euro (exclusief btw en inclusief accu). Bij de personenwagenversie stijgt de prijs tot meer dan dertig duizend euro (exclusief btw en inclusief accu).
Dat is een heel verschil met het tarief van 12.575 euro voor de bestelauto met benzinemotor of 13.875 euro voor de diesel. Het verschil van ruim dertienduizend euro moet de ondernemer terugverdienen met lagere exploitatielasten. De onderhoudskosten liggen veertig procent lager en de energiekosten zelfs zestig procent – zo stelt de fabrikant. Het is voor deze ondernemers flink rekenen om op een besparing uit te komen. De subsidieregelingen geven het rekenwerk een duwtje de goede richting uit. Nissan maakt het gemakkelijk: op http://www.evsubsidies.nl/ is te zien welke voordelen er zijn. Ben je bijvoorbeeld zzp’er in Amsterdam dan betaal je voor de e-NV200 nog niet de helft van het oorspronkelijke bedrag. En dan is het maximaal profiteren van de lagere gebruikskosten.
In ons land worden per jaar gemiddeld 52 duizend bestelauto’s per jaar verkocht. Uitgaande van het Europese cijfer dat 35 procent per dag maximaal 120 kilometer rijdt, ligt de markt waar zich op richt op pakweg achttien- tot twintigduizend voertuigen per jaar. (bron: ZERauto)

 

http://www.taxipro.nl/innovatie/2014/05/22/cng-populair-in-taxibranche-aantal-elektrische-taxis-blijft-ver-achter/ 

 

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/subsidieregeling-emissiearme-taxis-en-bestelautos

 

http://www.evsubsidies.nl/

 

 

Reacties

Zoals in 2013 veel gebeurde wordt ook nu in het rekenvoorbeeld de fiscale stimulering en subsidie in mindering gebracht op het “investeringsbedrag” Dat is beslist onjuist; eerst moet volledig worden geïnvesteerd en pas daarna kan aanspraak worden gemaakt op een subsidie of vermindering van winstbelasting (tussen 20% en 52%). Wat dat laatste betreft moet er dan ook nog sprake zijn van belastbare winst, hetgeen ook niet altijd het geval is.

Geplaatst door: Roel Hindriks op