Schadeclaim tegen Fiat en VW over brandstofverbruik

De Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo vraagt autokopers deel te nemen aan een gezamenlijke schadeclaim tegen Fiat en Volkswagen. Die zouden het brandstofverbruik van hun voertuigen nogal gunstig voorstellen.

Dit meldt Automotive News Europe. De Italiaanse consumentenorganisatie heeft tests uitgevoerd op de Fiat Panda 1.2 en de Volkswagen Golf 1.6 TDI. Het brandstofverbruik zou tussen de 18 en 50 procent hoger zijn dat het verbruik dat de fabrikanten noemen in hun marketinguitingen.

De consumentenorganisatie vraagt aan Fiat een compensatie van 247 euro voor elke koper van het betrokken model Panda en 509 euro voor elke koper van de geteste Golf.  Men heeft berekend wat de extra kosten zijn bij 15 duizend kilometer per jaar. "Consumenten die denken dat ze een zuinige auto hebben gekocht, worden te vaak misleid", aldus Monique Goyens, de directeur van de European Consumer Organization waarvan Altroconsumo lid is. "Het betreurenswaardige bijeffect is dat consumenten maar helemaal niet meer letten op informatie over het brandstofverbruik."  

Altroconsumo stelt dat Fiat en Volkswagen mazen in de wet hebben gebruikt om tot een laag verbruik te komen. Het gaat over bijvoorbeeld zeer hard opgepompte banden en verlaging van het voertuiggewicht waardoor een belangrijk lager verbruik wordt gemeten.  Woordvoerders van beide merken hebben gezegd dat zij niet meteen kunnen reageren. Volgens Altroconsumo gaat de schadeclaim sowieso door, onafhankelijk van het aantal consumenten dat zich aanmeldt. Men verwacht binnen enkele weken de documenten te kunnen deponeren bij de Italiaanse rechtbank.  

Binnen de EU wordt inmiddels gewerkt aan nieuwe wetgeving voor het bepalen van het brandstofverbruik maar de nieuwe regels zullen nog lang op zich laten wachten.  (bron: ANE/Reuters)

Reacties

Alweer een claim? Net zo zinloos als al die andere. De marketinguitingen zijn de enige cijfers die de fabrikanten mogen publiceren. Dat zijn zij VERPLICHT!

Geplaatst door: Ivan op

ja hoor daar gaan we weer. gewoon die rechtervoet minder intrappen.
Heb 4 jaar geleden een Golf variant 1.6 tdi geleend en daar haalde ik met gemak het opgegeven verbruik. Gewoon niet harder dan 90 rijden en rustig aan doen. dan kan het allemaal dus wel

Geplaatst door: jaapxl op

Ivan heeft helemaal gelijk, de EC Richtlijn emissie en brandstofverbruik is bindend , en alle metingen worden onder toezicht van bevoegde autoriteiten gedaan.
Voor NL is dat de RDW . Sjoemelen is er echt niet bij , wel gebruiken de fabrikanten nu optimaal de toegestane toleranties , met dank aan de politiek.
1 gram CO2 uitstoot verschil maakt een model tot succes of onverkoopbaar.

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op
Schadeclaim tegen Fiat en VW over brandstofverbruik - Automobielmanagement.nl

Schadeclaim tegen Fiat en VW over brandstofverbruik

De Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo vraagt autokopers deel te nemen aan een gezamenlijke schadeclaim tegen Fiat en Volkswagen. Die zouden het brandstofverbruik van hun voertuigen nogal gunstig voorstellen.

Dit meldt Automotive News Europe. De Italiaanse consumentenorganisatie heeft tests uitgevoerd op de Fiat Panda 1.2 en de Volkswagen Golf 1.6 TDI. Het brandstofverbruik zou tussen de 18 en 50 procent hoger zijn dat het verbruik dat de fabrikanten noemen in hun marketinguitingen.

De consumentenorganisatie vraagt aan Fiat een compensatie van 247 euro voor elke koper van het betrokken model Panda en 509 euro voor elke koper van de geteste Golf.  Men heeft berekend wat de extra kosten zijn bij 15 duizend kilometer per jaar. "Consumenten die denken dat ze een zuinige auto hebben gekocht, worden te vaak misleid", aldus Monique Goyens, de directeur van de European Consumer Organization waarvan Altroconsumo lid is. "Het betreurenswaardige bijeffect is dat consumenten maar helemaal niet meer letten op informatie over het brandstofverbruik."  

Altroconsumo stelt dat Fiat en Volkswagen mazen in de wet hebben gebruikt om tot een laag verbruik te komen. Het gaat over bijvoorbeeld zeer hard opgepompte banden en verlaging van het voertuiggewicht waardoor een belangrijk lager verbruik wordt gemeten.  Woordvoerders van beide merken hebben gezegd dat zij niet meteen kunnen reageren. Volgens Altroconsumo gaat de schadeclaim sowieso door, onafhankelijk van het aantal consumenten dat zich aanmeldt. Men verwacht binnen enkele weken de documenten te kunnen deponeren bij de Italiaanse rechtbank.  

Binnen de EU wordt inmiddels gewerkt aan nieuwe wetgeving voor het bepalen van het brandstofverbruik maar de nieuwe regels zullen nog lang op zich laten wachten.  (bron: ANE/Reuters)

Reacties

Alweer een claim? Net zo zinloos als al die andere. De marketinguitingen zijn de enige cijfers die de fabrikanten mogen publiceren. Dat zijn zij VERPLICHT!

Geplaatst door: Ivan op

ja hoor daar gaan we weer. gewoon die rechtervoet minder intrappen.
Heb 4 jaar geleden een Golf variant 1.6 tdi geleend en daar haalde ik met gemak het opgegeven verbruik. Gewoon niet harder dan 90 rijden en rustig aan doen. dan kan het allemaal dus wel

Geplaatst door: jaapxl op

Ivan heeft helemaal gelijk, de EC Richtlijn emissie en brandstofverbruik is bindend , en alle metingen worden onder toezicht van bevoegde autoriteiten gedaan.
Voor NL is dat de RDW . Sjoemelen is er echt niet bij , wel gebruiken de fabrikanten nu optimaal de toegestane toleranties , met dank aan de politiek.
1 gram CO2 uitstoot verschil maakt een model tot succes of onverkoopbaar.

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op