Dat rapporteert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In 2013 leverde de elektrische auto (inclusief plug-in hybrides) ons land 120 miljoen euro bruto toegevoegde waarde op (verkoop minus inkoop). Opgeteld, zo becijfert de RVO, gaat het om 340 miljoen euro bruto toegevoegde waarde in de jaren 2008 t/m 2013. In die periode werden dertigduizend voertuigen (exclusief elektrische fietsen/snorfietsen) verkocht. Per elektrische auto/bestelauto bedraagt de waarde voor de economie ruim elfduizend euro. En elke verkochte auto/bestelauto met stekker levert 0,05 banen op. Dat komt neer op één baan per twintig elektrische auto’s, of 1 baan per 220 duizend euro bruto toegevoegde waarde.

Volgens de ambtenaren zet de groei na 2014 door en zullen omzet, export en werkgelegenheid komende vier jaar (2014-2017) verdubbelen. Dan gaat het dus om 240 miljoen euro per jaar. Al hangt de daadwerkelijke economische groei sterk af van de verkoopaantallen – die op hun beurt nauw samenhangen met de fiscale plannen.

Lagere bijtelling in 2016

In 2016 zullen speciale bijtellingstarieven voor elektrische auto’s gelden, evenals vrijstelling van MRB. Dat is tussen de regels door te lezen in de mededeling van staatssecretaris Wiebes, eerder deze week, om Autobrief 2 uit te stellen. Onduidelijk blijft of de tarieven betrekking hebben op puur elektrisch rijdende auto’s of op alle auto’s met een stekker. Midden 2015 volgt hierover meer (marktvolume en economie beïnvloedende) informatie.

Bron: ZERauto

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding