Te beginnen in de VS. Kopers van elektrische auto’s zijn veel minder tevreden over de dealer dan kopers van traditionele auto’s. Dat concluderen onderzoekers van de Institute of Transportations Studies, onderdeel van de Californische UC Davis universiteit. Met name de verkoper zelf en de aflevering krijgen een fiks lagere waardering. De verkopers schieten te kort met informatie over zaken als stroomkosten en opladen onderweg en thuis.

Tesla-koper onderhandelt 5 minuten
Opmerkelijk genoeg zijn kopers van een plug-in-auto wel sneller klaar in de showroom dan klanten die een gewoon model kiezen. Al is het verschil klein: 251 versus 255 showroomminuten. Een uitzondering vormt de Tesla-koper: die is na iets meer dan 120 minuten klaar met de aankoop. Deze klant is na vijf minuten klaar met het onderhandelen over de prijs, wat al een uur tijdwinst oplevert.

Loterijgeld voor elektrische taxi’s
Dan door naar Amsterdam, waar loterijgeld gebruikt wordt om de elektrische taximarkt te vergroten. Investeringsfonds Social Impact Ventures steekt geld in Taxi Electric. Hiermee wordt de vloot elektrisch taxi’s – nu 33 exemplaren – uitgebreid en willen de ondernemers starten in andere steden. In vijf jaar tijd wil Taxi Electric, opgericht in 2011, in alle grote steden actief zijn. Social Impact Ventures krijgt zijn geld van de Nationale Postcode Loterij.

Daimler concurreert met Tesla
Over geld gesproken: dankzij Tesla beschikt Daimler over honderden miljoenen dollars om een eigen accufabriek te starten. Hoe zit dat? Daimler casht 780 miljoen dollar door de verkoop van z’n Tesla-aandelen.  De Duitse onderneming kan een mooie winst in de boeken van 2014 schrijven. Zeer waarschijnlijk gaat het geld naar ACCUmotive, een nieuwe dochter die zich richt op… de productie van lithium-ion-batterijen.

Nostalgisch geklaag over bijtellingsplannen
Dan nog even kort de eerste reactie op de nieuwe plannen voor de fiscale bijtelling in 2016: daar is de autobranche niet blij mee. De Bovag denkt dat meer mensen zullen kiezen voor een plug-in hybride (‘slechts’ 14% bijtelling in 2016). Het bezwaar dat de brancheorganisatie aanvoert heeft een prettig nostalgisch karakter: "Dat betekent dat fabrikanten van plug-ins op de bank staan te dansen door deze regels. We moeten juist af van de differentiatie. Laat mensen weer met hun hart en hun hoofd kiezen in plaats van met hun portemonnee." (Bron: ZERauto.nl)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding