EV-onderzoeker verslikt zich in fijnstof

Precies 4 jaar nadat de eerste elektrische auto’s in ons land werden afgeleverd, lijkt de stekkerauto in het fijnstof te bijten. Een Belgische onderzoeker concludeert dat de elektrische auto een vuilproducent van de eerste orde is. De media doken er bovenop. En toen…

Broddelwerk
Van RTL Nieuws tot De Telegraaf werd het bericht van onderzoeker Bruno van Zeebroeck overgenomen: EV’s zijn net zo vervuilend als benzineauto’s. Een dag later bleek van de boude beweringen helemaal niks te kloppen. De eveneens Belgische EV-professor Joeri van Mierlo haalde hard uit naar het broddelwerk van zijn landgenoot en constateerde dat de studie ‘geen enkele wetenschappelijk waarde’ heeft.  In goed Holland zeggen we waardeloos. Want het fijnstof van banden en remmen (waarover het onderzoek gaat) betreft maar 5% van de totale fijnstofproductie gedurende een autoleven.

Aanleiding
Opmerkelijk is het feit dat een stukje desk research van Van Zeebroeck al een jaar oud is en ineens uitgroeide tot nieuws. Aanleiding was – waarschijnlijk – de aanvulling van de literatuurlijst op 10 november dit jaar. Nou toont deze literatuurlijst artikelen uit 2009, 2010 en 2012 – dus wat is er eigenlijk aangevuld? En waarom werd het opgepikt?

5 jaar
Ook opvallend: 4 jaar nadar de eerste stekkerauto in Nederland afgeleverd wordt, wijzen sites, bladen en tv-programma’s bijna triomfantelijk op het onderzoek. ‘Zie je wel, elektrisch rijden deugt niet’. Niet de cijfers, niet de methode maar de smeuïge headlines deden het werk. Het bericht, een dag later, dat elektrisch rijden toch beter is voor de luchtkwaliteit, is minder sexy.

Bashen
Waarom scoort het bashen van elektrisch rijden zo goed? Simpel: dan hoeven we met z’n allen niet meer na te denken of we wel of niet moeten overstappen naar rijden op stroom. We mogen vasthouden aan vertrouwde routines. Lekker tanken en niet nadenken. Lang leve het verleden!

Bron: ZERauto

Reacties

Als even nadenkt hebt je geen (al dan niet wetenschappelijk) onderzoek nodig om te weten dat een electrisch voertuig een pak minder rechtstreekse vervuiling veroorzaakt dan een voertuig met uitstoot van verbrandingsgassen. Ik zeg wel “rechtstreeks”, want de voorvechters van electrische voertuigen verzwijgen dat ze het probleem alleen verschuiven. Electriciteit moet worden opgewekt en tot nader order gebeurt dat nog altijd (en naar we moeten vrezen nog lang) in kerncentrales met nucleair afval tot gevolg. Of dat zoveel beter is voor het milieu… Maar erover nadenken en vooral er iets aan doen moeten we zeker!

Geplaatst door: Dirk op

Tja, begrenzing van begrippen is ook lastig. U noemt vervuiling en dat is een containerbegrip waarin fijnstof slechts een onderdeel is.. Fijnstof is vooral een vervuilingsvorm dat vooral lokaal een terug te dringen iets is.

Dat kan dus erg goed met elektrisch rijden, liefst zo ‘niet vervuilend’ opgewekt.

Geplaatst door: Sander Frinks op

@dirk
We hebben tegenwoordig keuze waar onze elektriciteit vandaan komt. Passen er geen zonnepanelen op jouw eigen dak, dan zijn er coöperatieve initiatieven met wind en zon die het mogelijk maken om toch zelf groene stroom te maken. Dit kan overigens ook wanneer je geen elektrische auto hebt.

Geplaatst door: Ad van der Meer op
EV-onderzoeker verslikt zich in fijnstof - Automobielmanagement.nl

EV-onderzoeker verslikt zich in fijnstof

Precies 4 jaar nadat de eerste elektrische auto’s in ons land werden afgeleverd, lijkt de stekkerauto in het fijnstof te bijten. Een Belgische onderzoeker concludeert dat de elektrische auto een vuilproducent van de eerste orde is. De media doken er bovenop. En toen…

Broddelwerk
Van RTL Nieuws tot De Telegraaf werd het bericht van onderzoeker Bruno van Zeebroeck overgenomen: EV’s zijn net zo vervuilend als benzineauto’s. Een dag later bleek van de boude beweringen helemaal niks te kloppen. De eveneens Belgische EV-professor Joeri van Mierlo haalde hard uit naar het broddelwerk van zijn landgenoot en constateerde dat de studie ‘geen enkele wetenschappelijk waarde’ heeft.  In goed Holland zeggen we waardeloos. Want het fijnstof van banden en remmen (waarover het onderzoek gaat) betreft maar 5% van de totale fijnstofproductie gedurende een autoleven.

Aanleiding
Opmerkelijk is het feit dat een stukje desk research van Van Zeebroeck al een jaar oud is en ineens uitgroeide tot nieuws. Aanleiding was – waarschijnlijk – de aanvulling van de literatuurlijst op 10 november dit jaar. Nou toont deze literatuurlijst artikelen uit 2009, 2010 en 2012 – dus wat is er eigenlijk aangevuld? En waarom werd het opgepikt?

5 jaar
Ook opvallend: 4 jaar nadar de eerste stekkerauto in Nederland afgeleverd wordt, wijzen sites, bladen en tv-programma’s bijna triomfantelijk op het onderzoek. ‘Zie je wel, elektrisch rijden deugt niet’. Niet de cijfers, niet de methode maar de smeuïge headlines deden het werk. Het bericht, een dag later, dat elektrisch rijden toch beter is voor de luchtkwaliteit, is minder sexy.

Bashen
Waarom scoort het bashen van elektrisch rijden zo goed? Simpel: dan hoeven we met z’n allen niet meer na te denken of we wel of niet moeten overstappen naar rijden op stroom. We mogen vasthouden aan vertrouwde routines. Lekker tanken en niet nadenken. Lang leve het verleden!

Bron: ZERauto

Reacties

Als even nadenkt hebt je geen (al dan niet wetenschappelijk) onderzoek nodig om te weten dat een electrisch voertuig een pak minder rechtstreekse vervuiling veroorzaakt dan een voertuig met uitstoot van verbrandingsgassen. Ik zeg wel “rechtstreeks”, want de voorvechters van electrische voertuigen verzwijgen dat ze het probleem alleen verschuiven. Electriciteit moet worden opgewekt en tot nader order gebeurt dat nog altijd (en naar we moeten vrezen nog lang) in kerncentrales met nucleair afval tot gevolg. Of dat zoveel beter is voor het milieu… Maar erover nadenken en vooral er iets aan doen moeten we zeker!

Geplaatst door: Dirk op

Tja, begrenzing van begrippen is ook lastig. U noemt vervuiling en dat is een containerbegrip waarin fijnstof slechts een onderdeel is.. Fijnstof is vooral een vervuilingsvorm dat vooral lokaal een terug te dringen iets is.

Dat kan dus erg goed met elektrisch rijden, liefst zo ‘niet vervuilend’ opgewekt.

Geplaatst door: Sander Frinks op

@dirk
We hebben tegenwoordig keuze waar onze elektriciteit vandaan komt. Passen er geen zonnepanelen op jouw eigen dak, dan zijn er coöperatieve initiatieven met wind en zon die het mogelijk maken om toch zelf groene stroom te maken. Dit kan overigens ook wanneer je geen elektrische auto hebt.

Geplaatst door: Ad van der Meer op