Dat ligt echter niet aan de autofabrikanten maar aan de manier waarop de EU de emissies laat meten, aldus Emissions Analytics dat de controle’s uitvoerde.

‘’Hier in Europa worden de testen op een erg lichte manier uitgevoerd. Ze laten de auto’s niet snel optrekken of koud starten, zoals wel in de Verenigde Staten is vereist. Dat leidt tot een verschil in de werkelijke uitstoot en die welke bij de testen in de laboratoria naar voren komt,” aldus Nick Molden, directeur van Emissions Analytics tegenover de Financial Times. Aanleiding voor zijn verhaal is dat de zustermerken Hyundai en Kia in de VS miljoenenboetes hebben gekregen voor hetzelfde ‘verzuim’. Prof. Garel Rhys, bekende autokenner van de faculteit auto-economie aan de Universiteit van Cardiff, stelt dan ook: ‘’De consument heeft dus niets aan die gegevens. De werkelijkheid en de officiële cijfertjes liggen zo ver uit elkaar dat je je moet afvragen waar ze die cijfers in hemelsnaam dan voor opgeven.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding