Fastned timmert, letterlijk, stevig aan de (snel)wegen. Bijna wekelijks opent de onderneming een snellaadstation. Inmiddels zijn er langs de snelwegen zo’n twintig gereed. Maar zonder slag of stoot gaat het niet. Was er eerst een (door Fastned gewonnen) rechtszaak van de pomphouders tegen de komst van de Fastned-laders, nu procedeert Fastned op zijn beurt tegen pomphouders die doodleuk zelf een laadplek aanleggen op hun terrein. Fastned wil het alleenrecht op deze locaties en diende bezwaar in tegen vergunningen die de pomphouders kregen voor de aanleg van laadpunten.

1 miljoen euro
Sowieso wordt 2015 spannend voor het bedrijf van Lubbers en Langezaal. Als er wekelijks een stations geopend wordt, is er per maand 800.000 tot 1 miljoen euro nodig voor de bouw. Er is tien miljoen euro opgehaald, waarvan vier miljoen is besteed aan de eerste twintig laadstations. De kunst is dus om meer financiering aan te trekken. Een streep door de bankrekening komt door de aarzelende particuliere beleggers. Die meldden zich eerder massaal voor vier miljoen euro aan certificaten via de NPEX-beurs, maar uiteindelijk werd er daadwerkelijk voor ‘slechts’ een miljoen euro gekocht. Behalve Fastned zijn er trouwens  nog meer aanbieders in de markt. Met 39 stuks heeft Allego het grootste snelladernetwerk van het land. Het Arnhemse bedrijf heeft ze samen met The New Motion en Greenflux uitgerold. Tot in het centrum van Rotterdam staan er Allego-snelladers.

Duizend laadpalen
In Den Haag ligt het plan klaar om duizend extra laadpunten aan te leggen. Doel is om in de pas te blijven lopen met het groeiend elektrisch rijdend wagenpark. Maar waar de gemeente actie onderneemt om het huidige bestand van driehonderd laadpalen stevig uit te breiden, zet de VVD-fractie de hakken in het stand. De liberalen stellen dat de laadplekken ten koste gaan van gewone parkeerplekken waar al een te kort aan is.
De Haagse ambtenaren willen daarnaast korte metten maken met langladers: EV’s en plug-in hybrides die eindeloos aan de laadpaal staan, terwijl de accu al vol is. Ze blokkeren daarmee de laadplek. Daarom wordt onderzocht of er een soort connectietarief mogelijk is, een heffing die ingaat zodra de accu vol is.

Bron: ZERauto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding