De stichting deed onderzoek onder 166 gemeenten. Het betreft vooral kleinere gemeenten die geen geld hebben om openbare oplaadpunten te plaatsen, terwijl de behoefte er wel is. Bij 82 procent van de onderzochte gemeenten komen nog regelmatig aanvragen binnen voor nieuwe laadpunten.
Ongeveer driekwart van de Nederlanders heeft geen eigen oprit. De meeste EV-eigenaren moeten hun auto dus op de openbare weg opladen. "Zonder nieuwe openbare laadpalen stagneert het aantal elektrische auto’s in Nederland", zegt Maarten van Biezen van Natuur & Milieu. "De laatste 2,5 jaar zijn vele financieringsvarianten besproken. Het rijk, gemeenten en bedrijven komen maar niet tot een oplossing. Bijna alle openbare laadpalen die in de afgelopen 24 maanden zijn geplaatst, zijn betaald door een klein aantal grote gemeenten.
Stichting Natuur & Milieu pleit voor een speciaal fonds om het netwerk van openbare laadpalen verder uit te breiden. Om de te verwachten groei van het aantal EV’s bij te benen, zijn de komende drie jaar zo’n dertigduizend publieke laadpalen nodig en dat vraagt een investering van negentig miljoen euro. In de subsidiepot van het ministerie van Economische Zaken zit nog 5,7 miljoen euro en dat moet direct worden vrijgemaakt, vindt ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Volgens Natuur & Milieu is dat in ieder geval voldoende om lopende projecten voor laadinfrastructuur in diverse steden en regio’s af te ronden.