Dat concludeert de 28-jarige Joeri Wesseling die afgelopen week aan de Universiteit Utrecht promoveerde op zijn onderzoek naar de politieke en innovatie-strategieën van grote autofabrikanten, als die worden geconfronteerd met duurzame regelgeving. Hij richtte zich in principe op Californië omdat die voorop heeft gelopen met regelgeving.

VW slow follower

Chrysler doet gewoon bijna niks aan elektrische r&d, aldus Wesseling.  Volkswagen doet dat wel maar wacht af met marktintroducties. Het merk wil een slow follower zijn, citeert Wesseling de chef van toekomstige aandrijvingen bij VW. Grote autofabrikanten hebben in het verleden de regelgeving voor zero-emission auto’s gefrustreerd. De staat Californië kwam in 1990 al met het zero emission vehicle program. Het was een nogal drastische maatregel: vanaf 2001 zou tien procent van de verkochte auto’s van een fabrikant een auto zonder uitstoot moeten zijn, in principe dus een ev. Wesseling zegt in het Financieele Dagblad:  "In eerste instantie verzetten de fabrikanten zich met alle macht. Ze investeren nog weinig in duurzame technologie. Maar zo rond 2006, 2007 breekt hun gesloten front. Bedrijven investeren steeds meer in r&d en ze gaan het mandaat sterker steunen. Ze proberen wel de regelgeving zo aangepast te krijgen dat die hun technologie bevoordeelt. Nissan wil dat voor de ev, Toyota voor de hybride, GM voor de plug-in. Alleen de koepelorganisatie blijft erg defensief. Het is een van m’n aanbevelingen richting politiek: als je draagvlak wil voor nieuw duurzaam beleid moet je niet met koepelorganisaties aan tafel gaan zitten maar met de individuele bedrijven." Volgens Wesseling verzetten de fabrikanten zich door misinformatie te verspreiden en rechtszaken aan te spannen. GM hield bijvoorbeeld de inschrijflijsten voor hun elektrische auto achter en beweerde dat de consument niet geïnteresseerd was. "Ook zetten GM en Chrysler een paar duizend elektrische golfkarretjes op de markt omdat in het mandaat niet gespecificeerd was hoe een elektrische auto eruit moest zien."

In 2003 spanden de twee fabrikanten samen rechtszaken aan. Het oorspronkelijke mandaat  was toen al afgezwakt en de nieuwe tekst refereerde aan de fuel economy van een auto. Maar dat mag staatsregelgeving niet doen, zeiden GM en Chrysler. Dat mag alleen op federaal niveau. "Het was heel geniepig. Ze zochten het district waar ze dachten dat hun rechtszaken het meeste kans op succes zouden hebben. Dat werd San Francisco. Ze moesten dan wel iemand in die stad hebben die de rechtszaken aanspande en daarvoor werd een dealer gevonden. Het plan lukte, het mandaat werd verder afgezwakt."

Nissan

Volgens Wesseling is Nissan de trendsetter op ev-gebied. Nissan dacht marktaandeel te kunnen winnen door met de ev voorop te lopen en steunde als eerste het Californische mandaat. Chrysler daarentegen doet bijna niets aan elektrische r&d. En een bedrijf als Volkswagen doet dat weer wel, maar wacht af met marktintroducties want VW verdient veel aan de verbrandingsmotor. "De manager ‘toekomstige aandrijflijnen’ bij Volkswagen heeft mij verteld dat het bedrijf een slow follower wil zijn", zegt Wesseling.

Ook van toepassing in Europa?

Is het onderzoek van Wesseling ook van toepassing op Europa? "Belangen spelen overal. Angela Merkel heeft onlangs de onderhandelingen over Brusselse emissieregelgeving voor auto’s nog vertraagd om de positie van de Duitse auto-industrie, in het bijzonder die van BMW, te beschermen." (bron: FD)