"Frankrijk is inderdaad een voortrekker op het vlak van elektrische mobiliteit", zegt Decrock. "Renault was één van de eerste merken die met verschillende elektrische modellen op de markt kwam en ook op regionaal niveau zetten de Fransen al verschillende jaren in op elektrische mobiliteit". Franse reuzen zoals de energieproducent EDF en de energiespecialist Schneider Electric werken nauw samen met autofabrikanten om de noodzakelijke laadinfrastructuur uit te bouwen. Decrock geeft het voorbeeld van Parijs waar de industriële groep Bolloré een netwerk voor autodelen uitbouwt met elektrisch aangedreven deelauto’s.

Oplaadpunten Autolib

Dit jaar plaatst Autolib 4.000 nieuwe oplaadpunten in een straal van 50 kilometer rond de Franse hoofdstad. "Ook aan onze grens in Nord-Pas-de-Calais zijn er plannen om met Europees geld duizenden oplaadpunten te installeren", weet Decrock. In Nederland zijn er nu al een paar duizend laadpunten voor elektrische voertuigen beschikbaar. Duitsland heeft een ambitieuze doelstelling om tegen 2020 één miljoen elektrische wagens op de baan te hebben. "In de grote metropolen verschijnt nu de oplaadinfrastructuur voor elektrische twee&vierwielers. En wij blijven een witte vlek op de kaart van Europa".

Smart grid biedt oplossing

Decrock gelooft niet dat de problemen met de elektriciteitsproductie in België een negatief effect hebben op de markt van de elektrische voertuigen. "Het zogenaamde ‘smart grid’ zal die problematiek helpen oplossen door bepaalde pieken weg te werken en auto’s op te laden op die momenten wanneer er voldoende stroom beschikbaar is. In de toekomst zal het ook omgekeerd werken: als het net stroom te kort heeft, zal de batterij van een aangesloten elektrische auto energie kunnen injecteren in het net".

Vlaanderen loopt achter

Het Belgische wagenpark telt zo’n 2.500 elektrische auto’s. Daarvan zijn een duizendtal in 2014 verkocht. Tesla is marktleider met meer dan 500 registraties. Toch zijn er in Vlaanderen amper 500 openbare oplaadpunten te vinden; voor heel het land gaat het om maximaal 800. Volgens Europese projecties zou ons wagenpark tegen 2025 voor zo’n 10 procent elektrisch of hybride moeten zijn. Binnen 10 jaar moet er hiervoor een groei plaatsvinden naar 15.000 oplaadpunten. De noodzakelijke inhaalbeweging lijkt gigantisch. Volgens Decrock werkt de Vlaamse minister van Energie, Annemie Turtelboom (Open VLD), aan een actieplan voor de verdere uitbouw van de nodige infrastructuur. Turtelboom bereidt samen met haar collega-ministers van Leefmilieu, Mobiliteit en Innovatie een Vlaams beleidsplan voor. Het nationale plan moet uiterlijk november 2016 aan de Europese Commissie worden bezorgd.

Bron: Autointernationaal