Een van de belangrijkste drijvers is de Europese recyclingdoelstelling van 95% waar alle lidstaten in 2015 aan moeten voldoen. Dit betekent dat 95% van het gewicht van een auto gerecycled en nuttig toegepast moet worden. Grondstoffen worden teruggebracht in de keten waardoor de sector bijdraagt aan de transitie naar een meer duurzame en circulaire economie.

Nederland is een van de landen die op dit moment al aan deze recycledoelstelling voldoen. In 2014 is een recyclingprestatie van 96% behaald, onderverdeeld in 86,1% recycling aangevuld met 9,9% nuttige toepassing in de vorm van energieterugwinning. ‘Een mooie prestatie’, aldus algemeen directeur Arie de Jong, ‘maar hiermee zijn we er nog niet. In 2015 zal het volle, positieve effect van de PST-fabriek pas goed merkbaar worden.’

Stap vooruit in methodiek rapportage

Om de keten verder inzichtelijk te maken, heeft ARN in 2014 verschillende verbeteringen doorgevoerd in de manier van rapporteren over de recyclingprestatie. Aanleiding voor de verbeteringen was onder andere een rapportage van de toezichthouder in de sector, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een voorbeeld van verbetering in de rapportage dat hieruit voortkwam, is het verrijken van de monitoring van de keten door het aansluiten van de gegevens van de zogenaamde ‘tussenhandelaren’, bedrijven die de wrakken inkopen bij het autodemontagebedrijf en verkopen aan het shredderbedrijf.

Shredderproeven geven nog completer beeld

De meest waardevolle stap die ARN zet in het toekomstbestendig maken van haar rapportage, is het uitvoeren van drie shredderproeven. Voor elke proef worden 400 autowrakken verzameld die een representatieve weerspiegeling vormen van het Nederlandse wagenpark. De uitkomst van de proeven levert ARN een nog nauwkeuriger inzicht in de prestaties van de keten. Deze inzichten zal ARN over het jaar 2015 inzetten voor de vaststelling van de recyclingprestaties.

Download hier het volledige duurzaamheidverslag 2014 van ARN: http://www.arn.nl/wp/wp-content/uploads/2015/05/ARN-Jaarverslag-2014-Nederlands.pdf