Acea: geen bewijs dat VW-bedrog industrie-breed voorkomt

In het licht van het recente VW-nieuws over ‘het meten van emissies’ heeft Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, snel een verklaring uitgestuurd. Men neemt het allemaal ‘heel serieus’ maar zegt er meteen bij dat er geen bewijs is dat deze praktijken industrie-breed worden toegepast.

Acea ziet de ernst van de zaak in en ‘neemt de kwestie zeer serieus’. Maar de organisatie kan geen commentaar geven op ‘een zaak die een individuele onderneming’ (met doelt op Volkswagen, red.) betreft’. De koepelorganisatie, die erg actief is als lobbyclub in Brussel, zegt dat er ‘geen bewijs is’ dat dit een kwestie is die industrie-breed voorkomt, met andere woorden: dat ook andere fabrikanten deze zwendeltechniek van Volkswagen zouden toepassen.
In de EU vereisen de reglementen inzake de emissie van schadelijke stoffen dat een testcyclus wordt doorlopen onder laboratorium-condities. De industrie schuift de verantwoordelijkheid volledig naar de overheden: ‘Alle Euro 6-auto’s die op de markt zijn, hebben een Euro 6-goedkeuring gekregen van een bevoegde instantie van een van de lidstaten en die bevestigt dat de auto voldoet aan de wettelijke eisen.’
Binnenkort zal Euro 6 voor het eerst emissies van dieselauto’s meten onder realistische praktijkomstandigheden. Daarmee zou Europa de enige regio in de wereld zijn waar zulke tests worden gedaan. De Europese autoindustrie zegt de ontwikkeling van deze RDE-test (Real Driving Emissions) volledig te ondersteunen zodat betere controle over de uitstoot kan worden verkregen. ‘Acea hoopt dat de condities van de RDE-tests snel kunnen worden voltooid zodat de industrie zo snel mogelijk auto’s op de markt kan brengen die aan de RDE-eisen voldoen.’
De Brusselse koepelorganisatie zegt dat het zal doorgaan met de samenwerking met de Europese Commissie en met de nationale overheden om de huidige uitdagingen aan te gaan en om ervoor te zorgen dat vertrouwen in de autoindustrie en in schone dieseltechnologie blijft bestaan.

 

Acea: geen bewijs dat VW-bedrog industrie-breed voorkomt - Automobielmanagement.nl

Acea: geen bewijs dat VW-bedrog industrie-breed voorkomt

In het licht van het recente VW-nieuws over ‘het meten van emissies’ heeft Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, snel een verklaring uitgestuurd. Men neemt het allemaal ‘heel serieus’ maar zegt er meteen bij dat er geen bewijs is dat deze praktijken industrie-breed worden toegepast.

Acea ziet de ernst van de zaak in en ‘neemt de kwestie zeer serieus’. Maar de organisatie kan geen commentaar geven op ‘een zaak die een individuele onderneming’ (met doelt op Volkswagen, red.) betreft’. De koepelorganisatie, die erg actief is als lobbyclub in Brussel, zegt dat er ‘geen bewijs is’ dat dit een kwestie is die industrie-breed voorkomt, met andere woorden: dat ook andere fabrikanten deze zwendeltechniek van Volkswagen zouden toepassen.
In de EU vereisen de reglementen inzake de emissie van schadelijke stoffen dat een testcyclus wordt doorlopen onder laboratorium-condities. De industrie schuift de verantwoordelijkheid volledig naar de overheden: ‘Alle Euro 6-auto’s die op de markt zijn, hebben een Euro 6-goedkeuring gekregen van een bevoegde instantie van een van de lidstaten en die bevestigt dat de auto voldoet aan de wettelijke eisen.’
Binnenkort zal Euro 6 voor het eerst emissies van dieselauto’s meten onder realistische praktijkomstandigheden. Daarmee zou Europa de enige regio in de wereld zijn waar zulke tests worden gedaan. De Europese autoindustrie zegt de ontwikkeling van deze RDE-test (Real Driving Emissions) volledig te ondersteunen zodat betere controle over de uitstoot kan worden verkregen. ‘Acea hoopt dat de condities van de RDE-tests snel kunnen worden voltooid zodat de industrie zo snel mogelijk auto’s op de markt kan brengen die aan de RDE-eisen voldoen.’
De Brusselse koepelorganisatie zegt dat het zal doorgaan met de samenwerking met de Europese Commissie en met de nationale overheden om de huidige uitdagingen aan te gaan en om ervoor te zorgen dat vertrouwen in de autoindustrie en in schone dieseltechnologie blijft bestaan.