De eerste stap in Volvo’s ‘elektrificatiestrategie’ is de introductie van plug-inhybrideversies van de 60- en 90-modellen, op basis van een nieuw platform. Het merk is daar al mee begonnen met de introductie van de Volvo XC90 plug-in. Een dergelijke uitvoering komt er ook voor de nieuwe S90.

Ook op stapel staat een geheel nieuwe reeks (compactere) modellen van de 40-serie. Ook die krijgen een heel eigen platform speciaal ontwikkeld voor of een hybride aandrijflijn of voor een volledig elektrische. Onlangs bevestigde Volvo dat een volledig elektrisch model is gepland voor introductie in 2019. Meer informatie hierover zou spoedig volgen. Volgens Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars, zijn auto’s met elektrische aandrijving geen niche-producten meer. "Ze behoren inmiddels tot het reguliere aanbod. We zijn ervan overtuigd dat binnen twee jaar tien procent van de wereldwijde verkoop van Volvo bestaat uit auto’s met elektrische aandrijving."

Eigen onderzoek van Volvo zou moeten aantonen dat berijders met Twin Engine-modellen ongeveer de helft van de tijd in de elektrische modus rijden. De balans van de kosten versus de baten bijna uit in het voordeel van elektrische aandrijving. "De accutechniek is verbeterd, de kosten gaan omlaag en de acceptatie van elektrische aandrijving bij het publiek groeit", aldus Peter Mertens, Senior Vice President Research and Design. Bron: Trands in leasing