Daimler gaat toch koudemiddel R1234yf gebruiken

Onder druk van de Europese Commissie gaat Daimler toch het nieuwe koudemiddel R1234yf gebruiken om de aircosystemen van zijn nieuwe auto’s af te vullen.

Tot nu toe weigerde Daimler het middel toe te passen: de fabrikant vond het te brandgevaarlijk. De Mercedes S- en E-klasse krijgen vanaf 2017 een CO2 aircosysteem. De Europese Commissie dreigde Daimler met een rechtszaak, omdat de autofabrikant – door het oude koudemiddel R134a te blijven gebruiken – de aangescherpte milieuregels schond.

Sinds januari 2013 mogen in Europa geen nieuwe automodellen meer op de markt worden gebracht met een aircosysteem dat koudemiddelen gebruikt met een potentieel broeikaseffect dat meer is dan 150 keer dat van koolstofdioxide. Het oude koudemiddel R134a heeft een potentieel broeikaseffect dat duizend keer groter is. Vanaf januari 2017 mogen helemaal geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die te veel broeikasgas produceren.

R1234yf is tot nu toe het enige verkrijgbare koudemiddel waarmee autofabrikanten aan de regels kunnen voldoen. Volgens Daimler is het echter te licht ontvlambaar en komen bij brand giftige gassen vrij. De voorkeur van Daimler gaat uit naar een aircosysteem dat werkt met CO2 als koudemiddel. De S-klasse en nieuwe E-klasse zullen vanaf januari 2017 zijn uitgerust met een CO2-aircosysteem. Voor de rest van de modellen gaat het volgens Daimler niet lukken om de deadline te halen en zal daarom toch met R1234yf worden gewerkt. Wel ontwikkelde de fabrikant, om de veiligheid van inzittenden en hulpverleners te garanderen, een automatisch blussysteem voor in de motorruimte. In het geval van een frontale aanrijding scheidt dit systeem het koudemiddel van de hete motoronderdelen en koelt de componenten. Dit gebeurt met behulp van inert Argon-gas, dat op de relevante plaatsen wordt gespoten. Eerder maakte Volkswagen al bekend bij gebrek aan een goed werkend CO2 systeem (tijdelijk) terug te zullen grijpen op R1234yf.

Daimler gaat toch koudemiddel R1234yf gebruiken - Automobielmanagement.nl

Daimler gaat toch koudemiddel R1234yf gebruiken

Onder druk van de Europese Commissie gaat Daimler toch het nieuwe koudemiddel R1234yf gebruiken om de aircosystemen van zijn nieuwe auto’s af te vullen.

Tot nu toe weigerde Daimler het middel toe te passen: de fabrikant vond het te brandgevaarlijk. De Mercedes S- en E-klasse krijgen vanaf 2017 een CO2 aircosysteem. De Europese Commissie dreigde Daimler met een rechtszaak, omdat de autofabrikant – door het oude koudemiddel R134a te blijven gebruiken – de aangescherpte milieuregels schond.

Sinds januari 2013 mogen in Europa geen nieuwe automodellen meer op de markt worden gebracht met een aircosysteem dat koudemiddelen gebruikt met een potentieel broeikaseffect dat meer is dan 150 keer dat van koolstofdioxide. Het oude koudemiddel R134a heeft een potentieel broeikaseffect dat duizend keer groter is. Vanaf januari 2017 mogen helemaal geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die te veel broeikasgas produceren.

R1234yf is tot nu toe het enige verkrijgbare koudemiddel waarmee autofabrikanten aan de regels kunnen voldoen. Volgens Daimler is het echter te licht ontvlambaar en komen bij brand giftige gassen vrij. De voorkeur van Daimler gaat uit naar een aircosysteem dat werkt met CO2 als koudemiddel. De S-klasse en nieuwe E-klasse zullen vanaf januari 2017 zijn uitgerust met een CO2-aircosysteem. Voor de rest van de modellen gaat het volgens Daimler niet lukken om de deadline te halen en zal daarom toch met R1234yf worden gewerkt. Wel ontwikkelde de fabrikant, om de veiligheid van inzittenden en hulpverleners te garanderen, een automatisch blussysteem voor in de motorruimte. In het geval van een frontale aanrijding scheidt dit systeem het koudemiddel van de hete motoronderdelen en koelt de componenten. Dit gebeurt met behulp van inert Argon-gas, dat op de relevante plaatsen wordt gespoten. Eerder maakte Volkswagen al bekend bij gebrek aan een goed werkend CO2 systeem (tijdelijk) terug te zullen grijpen op R1234yf.