N&M: 75% gemeenten koopt niet duurzaam in

Gemeenten voldoen nauwelijks aan de afspraak om in 2015 honderd procent duurzaam in te kopen. Dit blijkt uit onderzoek dat Natuur & Milieu deed naar de inkoop van mobiliteit bij gemeentes. De ChristenUnie stelt naar aanleiding van dit onderzoek Kamervragen.

"De resultaten zijn onthutsend", vindt Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu. "Ten eerste voldoet driekwart van de gemeentes niet aan de minimumeisen voor duurzaam inkopen. Bovendien zijn deze minimum inkoopeisen inmiddels achterhaald en ontoereikend voor echte verduurzaming van het wagenpark."

Slechts  vier van de 71 onderzochte gemeenten, tonen echt ambitie door hogere inkoopeisen te hanteren: Haarlemmermeer, Nijmegen, Beuningen en Wijchen, stellen ambitieuze CO2-eisen of zetten in op elektrisch vervoer. Twintig procent van alle onderzochte gemeentes stelt alleen de minimumeisen. 75 procent van de gemeenten stelt nog minder of zelfs geen duurzaamheidseisen. 73 procent van de leerlingenvervoeraanbestedingen, 83 procent van de WMO aanbestedingen en tachtig procent van de aanbestedingen voor het eigen wagenpark voldeden in de eerste helft van 2015 niet aan de minimum criteria voor duurzaam inkopen.
De landelijk opgestelde minimumcriteria voor duurzame mobiliteitsinkoop zijn sterk verouderd en volstrekt ontoereikend voor echte verduurzaming, zo blijkt ook uit het onderzoek. Zo gaan de CO2-criteria veel minder ver dan inmiddels gebruikelijk is in de zakelijke markt, staan de eisen voor luchtvervuiling nog dieselvoertuigen zonder roetfilters toe en ontbreken zelfs maatregelen die geld opleveren zoals zuinige banden.
Opvallend is dat in veel aanbestedingen het belang van duurzaamheid wel genoemd wordt, maar dat er geen concrete eisen worden gesteld, zegt Natuur & Milieu. De oorzaak hiervoor lijkt zowel te liggen in een gebrek aan kennis en capaciteit bij de aanbestedende diensten. "Door het ontbreken van goede, makkelijk toepasbare informatie lukt het de gemeenten dan niet om duurzaamheid een  plek in de aanbestedingen te geven."
In het onderzoek gaat het over 71 gemeentes die in de eerste helft van 2015 een aanbestedingstraject voor mobiliteitsinkoop hebben doorlopen. Het betreft het eigen wagenpark van de gemeentes, leerlingenvervoer en WMO-vervoer (regionaal vervoer voor personen met een beperking). Het onderzoek en de volledige benchmark van alle onderzochte gemeentes zijn hier te vinden.

N&M: 75% gemeenten koopt niet duurzaam in - Automobielmanagement.nl

N&M: 75% gemeenten koopt niet duurzaam in

Gemeenten voldoen nauwelijks aan de afspraak om in 2015 honderd procent duurzaam in te kopen. Dit blijkt uit onderzoek dat Natuur & Milieu deed naar de inkoop van mobiliteit bij gemeentes. De ChristenUnie stelt naar aanleiding van dit onderzoek Kamervragen.

"De resultaten zijn onthutsend", vindt Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu. "Ten eerste voldoet driekwart van de gemeentes niet aan de minimumeisen voor duurzaam inkopen. Bovendien zijn deze minimum inkoopeisen inmiddels achterhaald en ontoereikend voor echte verduurzaming van het wagenpark."

Slechts  vier van de 71 onderzochte gemeenten, tonen echt ambitie door hogere inkoopeisen te hanteren: Haarlemmermeer, Nijmegen, Beuningen en Wijchen, stellen ambitieuze CO2-eisen of zetten in op elektrisch vervoer. Twintig procent van alle onderzochte gemeentes stelt alleen de minimumeisen. 75 procent van de gemeenten stelt nog minder of zelfs geen duurzaamheidseisen. 73 procent van de leerlingenvervoeraanbestedingen, 83 procent van de WMO aanbestedingen en tachtig procent van de aanbestedingen voor het eigen wagenpark voldeden in de eerste helft van 2015 niet aan de minimum criteria voor duurzaam inkopen.
De landelijk opgestelde minimumcriteria voor duurzame mobiliteitsinkoop zijn sterk verouderd en volstrekt ontoereikend voor echte verduurzaming, zo blijkt ook uit het onderzoek. Zo gaan de CO2-criteria veel minder ver dan inmiddels gebruikelijk is in de zakelijke markt, staan de eisen voor luchtvervuiling nog dieselvoertuigen zonder roetfilters toe en ontbreken zelfs maatregelen die geld opleveren zoals zuinige banden.
Opvallend is dat in veel aanbestedingen het belang van duurzaamheid wel genoemd wordt, maar dat er geen concrete eisen worden gesteld, zegt Natuur & Milieu. De oorzaak hiervoor lijkt zowel te liggen in een gebrek aan kennis en capaciteit bij de aanbestedende diensten. "Door het ontbreken van goede, makkelijk toepasbare informatie lukt het de gemeenten dan niet om duurzaamheid een  plek in de aanbestedingen te geven."
In het onderzoek gaat het over 71 gemeentes die in de eerste helft van 2015 een aanbestedingstraject voor mobiliteitsinkoop hebben doorlopen. Het betreft het eigen wagenpark van de gemeentes, leerlingenvervoer en WMO-vervoer (regionaal vervoer voor personen met een beperking). Het onderzoek en de volledige benchmark van alle onderzochte gemeentes zijn hier te vinden.