Dat heeft bestuursvoorzitter Matthias Müller vandaag meegedeeld tijdens een uitgebreide perstoelichting over de aanpak van ‘dieselgate’.

De VW-groep heeft zo’n 450 interne en externe deskundigen ingeschakeld voor haar onderzoeken. Die hebben inmiddels 100 terabytes aan data, evenveel als vijftig miljoen boeken, bij elkaar gehaald. ‘’We hebben de eerste conclusies getrokken uit die onderzoeken. De implementatie van een nieuwe structuur verloopt volgens plan en we zijn ook begonnen om een nieuwe strategie uit te stippelen,” aldus Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de Raad van Commissarissen. Hij voegde daar aan toe ‘dat de VW groep in alle aspecten volledig functioneert, zelfs tijdens deze bewogen dagen’. ‘’Het is grotendeels, maar niet helemaal, aan ons om te bepalen hoe we hier uitkomen. Dat vergt een enorme gezamenlijke inspanning en daar staan we klaar voor.” 

Wangedrag 

Uit het interne onderzoek is gebleken dat het sjoemelen met de software rond de stikstofemissies te wijten was aan de interactie tussen drie factoren: wangedrag en tekortkomingen bij individuele werknemers, zwakheden in bepaalde processen en een ‘mindset’ binnen bepaalde delen van het concern dat het breken van de regels getolereerd werd. ‘’Het is duidelijk dat tekortkomingen in processen in het verleden wangedrag van individuen gunstig hebben beïnvloed. Dat geldt bijvoorbeeld voor test- en certificatieprocessen rond de controlemechanismen van onze motoren die het gebruik van de gewraakte software niet konden voorkomen", verwoordt VW in een lange verklaring. Om dat in de toekomst te voorkomen, is VW die processen aan het herstructureren. Bovendien zullen de emissietesten voortaan extern en onafhankelijk worden beoordeeld.

Resultaten

Het zal verder nog wel enige tijd duren voordat de resultaten van de externe onderzoeken bekend zijn. Dat komt in de eerste plaats door de enorme hoeveelheid data die doorploegd moet worden. Daarnaast dienen de externe onderzoekers rekening te houden met de legale aspecten. ‘’Hun bevindingen moeten niet alleen aannemelijk en consistent zijn maar ook verdedigbaar voor de rechter”. VW geeft verder een gedetailleerde technische uitleg over hoe dieselgate is ontstaan en wat er allemaal mis is gegaan. De volledige verklaring (in het Engels) staat hier: