TNO: ook Nederlandse diesels in de fout

Dieselauto’s van Opel, Mercedes, Audi en Peugeot stoten in de praktijk drie tot acht keer zoveel stikstofoxiden (NOx) uit als officieel is toegestaan. Dat blijkt uit e-mailverkeer tussen TNO en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat de NOS heeft opgevraagd op basis van de Wet openbaarheid van bestuur.

Alle geteste auto’s doen het op de rollenbank beter dan op de weg. De Mercedes-Benz C-Class 220 stoot op de weg zelfs twintig keer zoveel uit als in de testsituatie. Het rapport is al enige tijd openbaar, maar tot nu toe was niet bekend welke auto’s TNO heeft onderzocht. In totaal werden zes Euro 6 dieselauto’s elk tientallen keren getest op de rollenbank en op de weg: twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan, schrijven de onderzoekers.

De resultaten van TNO bewijzen niet dat andere autofabrikanten dan VW ook gebruik maken sjoemelsoftware. Daarvoor is volgens TNO ander onderzoek nodig. Wel toont het onderzoek volgens TNO aan dat de systemen in de auto die de uitstoot van NOx verminderen softwarematig zo zijn afgesteld dat zodra de omstandigheden – zoals temperatuur en snelheid – anders zijn dan in de officiële testprocedure, de uitstoot toeneemt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

TNO: ook Nederlandse diesels in de fout - Automobielmanagement.nl

TNO: ook Nederlandse diesels in de fout

Dieselauto’s van Opel, Mercedes, Audi en Peugeot stoten in de praktijk drie tot acht keer zoveel stikstofoxiden (NOx) uit als officieel is toegestaan. Dat blijkt uit e-mailverkeer tussen TNO en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat de NOS heeft opgevraagd op basis van de Wet openbaarheid van bestuur.

Alle geteste auto’s doen het op de rollenbank beter dan op de weg. De Mercedes-Benz C-Class 220 stoot op de weg zelfs twintig keer zoveel uit als in de testsituatie. Het rapport is al enige tijd openbaar, maar tot nu toe was niet bekend welke auto’s TNO heeft onderzocht. In totaal werden zes Euro 6 dieselauto’s elk tientallen keren getest op de rollenbank en op de weg: twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan, schrijven de onderzoekers.

De resultaten van TNO bewijzen niet dat andere autofabrikanten dan VW ook gebruik maken sjoemelsoftware. Daarvoor is volgens TNO ander onderzoek nodig. Wel toont het onderzoek volgens TNO aan dat de systemen in de auto die de uitstoot van NOx verminderen softwarematig zo zijn afgesteld dat zodra de omstandigheden – zoals temperatuur en snelheid – anders zijn dan in de officiële testprocedure, de uitstoot toeneemt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding