Diesel verliest snel terrein bij de Fransen

Franse autokopers laten een diesel meer en meer links liggen. Het aandeel diesels onder door particulieren gekochte nieuwe auto’s is nog maar 38 procent terwijl dat drie jaar geleden nog 64 procent was.

"Dit jaar zullen diesels nog maar één op de drie nieuwe auto’s vertegenwoordigen,” zegt François Roudier van de organisatie van autofabrikanten CCFA tegenover zakenkrant Les Echos. Vorig jaar werden er weer bijna vijftien procent minder dieselauto’s verkocht dan in 2014 terwijl de verkopen van auto’s met benzinemotoren juist met twintig procent toenamen.
Volgens de CCFA komt dat door een combinatie van factoren. Ook in Frankrijk komen er steeds meer milieuzones, zoals in Parijs. Verder heeft de regering vorig jaar een hoge subsidie ingevoerd voor het inruilen van een oude diesel voor een schone auto. De laatste weken van het jaar is daar ook nog het dieselschandaal rond VW bijgekomen. En tenslotte is de consument er zo langzamerhand wel van overtuigd dat het brandstofverbruik bij een efficiënt nieuw benzinemodel niet veel hoger uitkomt dan bij een diesel.
Wordt overigens de grote vloot zakenauto’s in Frankrijk meegeteld dan is het aandeel van diesel nog altijd wel ruim 52 procent. Dat komt vooral doordat bedrijven de btw op dieselauto’s wél maar die op benzineauto’s niet kunnen terugvorderen, een regeling die momenteel hevig ter discussie staat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Diesel verliest snel terrein bij de Fransen - Automobielmanagement.nl

Diesel verliest snel terrein bij de Fransen

Franse autokopers laten een diesel meer en meer links liggen. Het aandeel diesels onder door particulieren gekochte nieuwe auto’s is nog maar 38 procent terwijl dat drie jaar geleden nog 64 procent was.

"Dit jaar zullen diesels nog maar één op de drie nieuwe auto’s vertegenwoordigen,” zegt François Roudier van de organisatie van autofabrikanten CCFA tegenover zakenkrant Les Echos. Vorig jaar werden er weer bijna vijftien procent minder dieselauto’s verkocht dan in 2014 terwijl de verkopen van auto’s met benzinemotoren juist met twintig procent toenamen.
Volgens de CCFA komt dat door een combinatie van factoren. Ook in Frankrijk komen er steeds meer milieuzones, zoals in Parijs. Verder heeft de regering vorig jaar een hoge subsidie ingevoerd voor het inruilen van een oude diesel voor een schone auto. De laatste weken van het jaar is daar ook nog het dieselschandaal rond VW bijgekomen. En tenslotte is de consument er zo langzamerhand wel van overtuigd dat het brandstofverbruik bij een efficiënt nieuw benzinemodel niet veel hoger uitkomt dan bij een diesel.
Wordt overigens de grote vloot zakenauto’s in Frankrijk meegeteld dan is het aandeel van diesel nog altijd wel ruim 52 procent. Dat komt vooral doordat bedrijven de btw op dieselauto’s wél maar die op benzineauto’s niet kunnen terugvorderen, een regeling die momenteel hevig ter discussie staat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding