Gesjoemel met sjoemel-rapport Renault

In een rapport van de Franse overheid over het mogelijke gesjoemel met dieselwagens van Renault tijdens de officiële emissie-testen zijn belangrijke details moedwillig weggelaten. Daardoor werden de resultaten voor bijvoorbeeld de Captur mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren.

Dat stellen een aantal leden van de Franse commissie die een reeks dieselauto’s heeft getest na het bekend worden van het VW-dieselschandaal. Ze suggereren daarmee dat de Staat bepaalde belastende informatie wilde wegmoffelen omdat het zelf nog altijd 20 procent van de aandelen Renault in handen heeft.

Het rapport vermeldde wel dat bepaalde Renault-modellen tot 11 keer meer stikstof uitstoten dan in de EU is toegestaan. Maar de bevinding dat een ‘stikstofval’ in de Captur extra hard ging draaien zodra de auto werd klaar gemaakt voor een officiële emissietest maar niet tijdens normale rij-omstandigheden is niet in de eindversie te vinden. Volgens de commissieleden die dat constateerden is er echter geen bewijs gevonden dat Renault sjoemelsoftware zoals die van VW heeft gebruikt. Ze vinden echter wel dat meer onderzoek nodig zou zijn.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Gesjoemel met sjoemel-rapport Renault - Automobielmanagement.nl

Gesjoemel met sjoemel-rapport Renault

In een rapport van de Franse overheid over het mogelijke gesjoemel met dieselwagens van Renault tijdens de officiële emissie-testen zijn belangrijke details moedwillig weggelaten. Daardoor werden de resultaten voor bijvoorbeeld de Captur mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren.

Dat stellen een aantal leden van de Franse commissie die een reeks dieselauto’s heeft getest na het bekend worden van het VW-dieselschandaal. Ze suggereren daarmee dat de Staat bepaalde belastende informatie wilde wegmoffelen omdat het zelf nog altijd 20 procent van de aandelen Renault in handen heeft.

Het rapport vermeldde wel dat bepaalde Renault-modellen tot 11 keer meer stikstof uitstoten dan in de EU is toegestaan. Maar de bevinding dat een ‘stikstofval’ in de Captur extra hard ging draaien zodra de auto werd klaar gemaakt voor een officiële emissietest maar niet tijdens normale rij-omstandigheden is niet in de eindversie te vinden. Volgens de commissieleden die dat constateerden is er echter geen bewijs gevonden dat Renault sjoemelsoftware zoals die van VW heeft gebruikt. Ze vinden echter wel dat meer onderzoek nodig zou zijn.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding