Daar kwamen natuurlijk brandstofverbruiken uit die een stuk hoger liggen dan die uit de laboratoriumtests die wereldwijd door overheden worden opgelegd. We weten al tientallen jaren dat die zogenaamde ‘officiële verbruikscijfers’ totaal larie zijn, omdat er een testproces aan ten grondslag ligt dat niets met de werkelijkheid heeft te maken. Ze zitten er soms wel 40 procent of meer naast.

Er wordt nu op grote schaal opgewonden gedaan over het feit dat autofabrikanten gesjoemeld hebben met testresultaten. Dat is natuurlijk niet in de haak, maar de blaam ligt niet alleen bij hen. In een zeer sterk competitieve omgeving met lage marges lok je bedrog uit als je verouderde en niet relevante testprocessen forse invloed laat hebben op de winstgevendheid van grote ondernemingen. Zeker als vervolgens lokale overheden op grond van de waan van de dag deze testprocessen ook nog eens als basis gebruiken voor bizarre, excessief hoge belastingmaatregelen.

De schuld van het ‘sjoemelen’ ligt aan beide zijden, bij zowel de fabrikanten en overheden, en misschien ook wel bij de consumenten. Al die partijen hebben die testprocessen willens en wetens laten voortbestaan en hadden vernieuwing kunnen afdwingen. De botsproeven van EuroNCAP zijn immers ook ontstaan uit onvrede over de te weinig realistische testmethoden van toen.

Er wordt inmiddels – al jaren – gewerkt aan een nieuwe testmethodiek. PSA heeft het voortouw genomen door samen met twee ‘groene’ organisaties en Veritas, een gerenommeerd bureau dat zich wereldwijd met testprocessen en certificering bezighoudt, real world tests te doen met een aantal Peugeot’s, Citroën’s en DS’en.

Daar zijn ‘wetenschappelijk robuuste cijfers’ uitgekomen die overeenkomen met de verbruiken zoals opgegeven door een groot aantal consumenten die diezelfde auto’s rijden. Het spreekt voor zich dat de uitkomsten hoger liggen dan de ‘officiële verbruikscijfers’. Het meerverbruik ten opzichte van de ‘officiële cijfers’ bevond zich bij de 14 geteste Peugeot’s, 11 Citroën’s en 3 DS’en tussen de 1,2 en 2,7 liter per 100 kilometer.

De winst is dat deze testmethode uit de industrie zelf komt en dat cijfers reëel en dus transparant voor de autokopers zijn. Als er belastingmaatregelen op gebaseerd gaan worden, hoeven die niet meer uit de lucht gegrepen te zijn.