EV-Nieuws: Onderweg tuinieren, gezellig!

Onderweg tuinieren. Wie wil dat nou niet?

EV-Nieuws: Onderweg tuinieren, gezellig!

Rinspeed Oasis Concept

Het Zwitserse technologiebedrijf Rinspeed presenteert op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in januari 2017 een wel heel bijzonder prototype: de Oasis Concept. De auto kan zelf rijden en heeft een elektrische aandrijflijn. Maar eigenlijk zijn dat niet de meest bijzondere kenmerken van de Oasis. Bovenop het dashboard heeft Rinspeed een zogeheten ‘tuin’ geplaatst met genoeg ruimte voor het verbouwen van bijvoorbeeld bloemen of radijsjes. Heel biologisch dus, deze Oasis Concept. Daarnaast ook heel vernuftig, want de voorruit kan functioneren als een televisiescherm, zodat je onderweg met een bakje popcorn op schoot van een film kunt genieten. Ook dient het scherm als computerscherm. Omdat de auto autonoom rijdt, kan de Oasis Concept volgens Rinspeed ook met een boodschap op pad worden gestuurd. Bijvoorbeeld om een pakketje af te leveren. Futuristisch? Absoluut!

Faraday Future kiest LG Chem
De Amerikaanse start-up onderneming Faraday Future heeft de naam ‘toekomst’ in zijn naam zitten. Het bedrijf wordt naar eigen zeggen een tegenhanger van Atieva en Tesla en sloot deze week een overeenkomst met technologieleverancier LG Chem. Dit bedrijf gaat de lithium-ion accupakketten leveren voor de toekomstige modellen van Faraday Future. De batterijen krijgen ‘s werelds hoogste energiedichtheid. Dat staat garant voor een forse actieradius. Faraday Future liet zich in 2015 voor het eerst zien. Aan de top van het bedrijf staan ex-medewerkers van Tesla. Op het programma staan diverse elektrische modellen, waaronder een sedan als tegenhanger van de Tesla Model S.

"Start your electric engines"
Tijd voor sportiever nieuws: Mercedes-Benz gaat deelnemen aan het elektrische Formula E-kampioenschap. Het wordt daardoor druk op de circuits, want ook Renault, Jaguar, Audi nemen deel aan het kampioenschap. Mercedes-Benz heeft getekend voor deelname aan het vijfde raceseizoen dat in 2018-2019 verreden zal worden. Het seizoen bestaat uit 12 races. In de toekomst nemen ook Faraday Future en NextEV deel aan het Formula E-kampioenschap. Mercedes-Benz neemt deel omdat de Formula E een prachtige klasse is voor het testen van elektrische aandrijfcomponenten. Het toeval dat Mercedes-Benz werkt aan een complete familie van elektrische modellen.

Abraham!
We blikken niet alleen voorruit, maar kijken ook terug naar het verleden. Deze week bestond bijvoorbeeld ’s werelds eerste brandstofcelauto vijftig jaar! De grote vraag: van welk merk is de auto? Toyota? Nee. Honda dan? Ook niet! De slingers hangen aan de muur bij General Motors. De naam van het voertuig luidt Electrovan, gebaseerd op de G-series van General Motors. Het was een busje, waarbij de complete ruimte achterin werd benut voor de brandstofcelinstallatie. Het accupakket was verwerkt in de bodemvloer. En de actieradius? Die bedroeg ongeveer 160 tot 220 kilometer. Cijfers waar General Motors zich anno 2016 niet voor hoeft te schamen. In totaal werkten zo’n tweehonderd mensen aan de Electrovan. In tien maanden tijd werd de bus afgerond. Productieplannen zijn er nooit geweest, maar dat de Electrovan zijn tijd ver vooruit was, staat buiten kijf.

Bron: ZERauto 

EV-Nieuws: Onderweg tuinieren, gezellig! - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Onderweg tuinieren, gezellig!

Onderweg tuinieren. Wie wil dat nou niet?

EV-Nieuws: Onderweg tuinieren, gezellig!

Rinspeed Oasis Concept

Het Zwitserse technologiebedrijf Rinspeed presenteert op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in januari 2017 een wel heel bijzonder prototype: de Oasis Concept. De auto kan zelf rijden en heeft een elektrische aandrijflijn. Maar eigenlijk zijn dat niet de meest bijzondere kenmerken van de Oasis. Bovenop het dashboard heeft Rinspeed een zogeheten ‘tuin’ geplaatst met genoeg ruimte voor het verbouwen van bijvoorbeeld bloemen of radijsjes. Heel biologisch dus, deze Oasis Concept. Daarnaast ook heel vernuftig, want de voorruit kan functioneren als een televisiescherm, zodat je onderweg met een bakje popcorn op schoot van een film kunt genieten. Ook dient het scherm als computerscherm. Omdat de auto autonoom rijdt, kan de Oasis Concept volgens Rinspeed ook met een boodschap op pad worden gestuurd. Bijvoorbeeld om een pakketje af te leveren. Futuristisch? Absoluut!

Faraday Future kiest LG Chem
De Amerikaanse start-up onderneming Faraday Future heeft de naam ‘toekomst’ in zijn naam zitten. Het bedrijf wordt naar eigen zeggen een tegenhanger van Atieva en Tesla en sloot deze week een overeenkomst met technologieleverancier LG Chem. Dit bedrijf gaat de lithium-ion accupakketten leveren voor de toekomstige modellen van Faraday Future. De batterijen krijgen ‘s werelds hoogste energiedichtheid. Dat staat garant voor een forse actieradius. Faraday Future liet zich in 2015 voor het eerst zien. Aan de top van het bedrijf staan ex-medewerkers van Tesla. Op het programma staan diverse elektrische modellen, waaronder een sedan als tegenhanger van de Tesla Model S.

"Start your electric engines"
Tijd voor sportiever nieuws: Mercedes-Benz gaat deelnemen aan het elektrische Formula E-kampioenschap. Het wordt daardoor druk op de circuits, want ook Renault, Jaguar, Audi nemen deel aan het kampioenschap. Mercedes-Benz heeft getekend voor deelname aan het vijfde raceseizoen dat in 2018-2019 verreden zal worden. Het seizoen bestaat uit 12 races. In de toekomst nemen ook Faraday Future en NextEV deel aan het Formula E-kampioenschap. Mercedes-Benz neemt deel omdat de Formula E een prachtige klasse is voor het testen van elektrische aandrijfcomponenten. Het toeval dat Mercedes-Benz werkt aan een complete familie van elektrische modellen.

Abraham!
We blikken niet alleen voorruit, maar kijken ook terug naar het verleden. Deze week bestond bijvoorbeeld ’s werelds eerste brandstofcelauto vijftig jaar! De grote vraag: van welk merk is de auto? Toyota? Nee. Honda dan? Ook niet! De slingers hangen aan de muur bij General Motors. De naam van het voertuig luidt Electrovan, gebaseerd op de G-series van General Motors. Het was een busje, waarbij de complete ruimte achterin werd benut voor de brandstofcelinstallatie. Het accupakket was verwerkt in de bodemvloer. En de actieradius? Die bedroeg ongeveer 160 tot 220 kilometer. Cijfers waar General Motors zich anno 2016 niet voor hoeft te schamen. In totaal werkten zo’n tweehonderd mensen aan de Electrovan. In tien maanden tijd werd de bus afgerond. Productieplannen zijn er nooit geweest, maar dat de Electrovan zijn tijd ver vooruit was, staat buiten kijf.

Bron: ZERauto