Het aandeel diesels in het totale wagenpark daalde daarmee van 52,0 procent vorig jaar naar 50,2 procent per 1 oktober 2016. Op grond van die trend valt aan te nemen dat diesel nu, eind 2016, net op of zelfs al onder de 50 procent zit.

In vrijwel alle West-Europese landen is de diesel uit de gratie, blijkt uit een overzicht van autokoepel Acea. In Spanje daalde het aandeel diesels onder de nieuwe auto’s van ruim 63 naar 57 procent, in België van bijna 60 naar ruim 52 procent en in Frankrijk van ruim 58 naar 52,5 procent. In Duitsland bleef de schade beperkt met een terugval van 47,7 naar 46,5 procent. Ons land maakte een forse klapper met een daling van bijna 25 procent naar 18,4 procent en staat daarmee ook op grote afstand onderaan de lijst van diesel-aandelen. Toch zijn er ook nog landen in West-Europa waar diesel wel populair blijft. Zo steeg het marktaandeel in Italië van 55 naar bijna 57 procent en ging het in Denemarken zelfs van bijna 30 naar 35 procent.

Ook in de Verenigde Staten, de ‘bakermat’ van dieselgate, gaat het slecht. Volgens marktonderzoeker Wards Auto werden er in de VS in januari dit jaar niet meer dan 222 dieselauto’s verkocht terwijl dat er vorig jaar nog 4.500 waren. Ook met dat laatste aantal blijft diesel nauwelijks meetellen want de totale Amerikaanse automarkt komt op jaarbasis ruim boven de 17 miljoen uit. De huidige problemen zijn te wijten aan het feit dat het vanwege de nasleep van dieselgate erg moeilijk is om nieuwe modellen door de keuring te krijgen bij de Environmental Protection Agency. Zo heeft BMW bijvoorbeeld laten weten dat het niet begint met de productie van een aantal dieselmodellen voor de VS totdat de benodigde papieren binnen zijn. Daarbij komt dan nog dat Volkswagen de verkoop van haar dieselmodellen, en die van Audi, min of meer heeft stop gezet. VW denkt er zelfs over die diesels maar helemaal niet meer in de VS te verkopen. Hinrich Woebcken, directeur Volkswagen US: "We stoppen niet helemaal met diesels. Als het zinnig lijkt om een model met een dieselmotor uit te brengen dan zullen we dat zeker doen. Maar de realiteit is dat we moeten accepteren dat dat er nooit meer zo veel zullen zijn als voorheen."

Terug in Europa lijkt diesel op de grootste nationale automarkt, Duitsland, snel verder terrein te verliezen. In november was nog maar 44,9 procent van de nieuwe personenauto’s een diesel, 5 procentpunten minder dan een jaar eerder. Prof. Ferdinand Dudenhöffer, de bekende auto-expert van het Centre for Automotive Research CAR van de universiteit Duisburg-Essen, voorspelt dat die neergang volgend jaar onverminderd door zal gaan. "Een verbetering van de situatie is niet te verwachten. De gevolgen van dieselgate, de duidelijke hogere stikstof-uitstoot zelfs bij de nieuwste Euro-6 modellen, de discussie over het stopzetten van de milieusubsidies en in het hele land steeds meer besluiten om de binnenstad autovrij te maken zullen tot een ingrijpende verdere daling van het aantal diesels leiden."