Lamborghini Urus
Een plug-in hybride Lamborghini? Het gaat toch echt gebeuren. En wel in 2018 als Lamborghini het rode doek wappert voor de SUV Urus om de productie te starten. Volgens Lamborghini’s ontwikkelingstopman Maurizio Reggiani wordt de Urus de eerste plug-in hybride van het Italiaanse merk, zo vertelt hij in een interview met AutoCar. Het blijft voorlopig ook de enige plug-in van Lamborghini. De Italiaanse sportautofabrikant ontwikkelt de Urus op het platform van de huidige Audi Q7 en Bentley Bentayga. Zodoende neemt het model ook de aandrijflijnen over, waaronder een 4.0 biturbo V8 en een plug-in hybride aandrijflijn. Ook van de Bentayga volgt een stekkerversie, dus heel vreemd is het niet. Turbo’s passen volgens Reggiani niet bij Lamborghini. Bij een SUV is trekkracht (koppel) van groot belang. Een elektromotor is dan volgens hem de beste oplossing. De focus van de Urus-ontwikkeling ligt op kracht, gewicht, aerodynamica en goede handling. Want ook mét een stekker moet de Urus rijden als een Lamborghini.

‘Tesla Roadster krijgt opvolger’
Tesla-topman Elon Musk ontving op Twitter de vraag of Tesla met een opvolger van de Roadster komt. Volgens Musk wel, maar nu nog niet. Dat duurt nog enkele jaren. Volgens Musk wordt de tweezitter sneller dan het huidige topmodel van de Model S. De snelheidswinst zit ‘m niet in een krachtigere elektromotor, maar puur in een lager gewicht. "Er is één modus sneller dan de Ludicrous Mode en die is gereserveerd voor de volgende generatie Roadster: maximum plaid", aldus Tesla. Ter indicatie: de snelste Model S P100D sprint in 2,5 seconden naar 96 km/u. De nieuwe Roadster, die vermoedelijk in 2019 komt, wordt nog sneller. Een samenwerking met Lotus, zoals bij de vorige Roadster, zit er niet meer in. "Toen we de eerste Roadster ontwikkelden, hebben we vrijwel de hele auto aangepast", vertelde Musk eerder.

Opvallend onderzoek
Leasemaatschappij ALD Automotive presenteert opvallende onderzoeksresultaten. De financiële sector en consultancy lopen bijvoorbeeld voorop als het gaat om elektrisch rijden, zo blijkt uit onderzoek onder 14.000 leasevoertuigen in Nederland. In totaal rijdt zes procent van de leaseauto’s van financiële instellingen elektrisch. Consultancy (vier procent) en IT (drie procent) maken de top drie compleet. ALD keek onder meer naar de gemiddelde consumentenprijs, de CO2-uitstoot, het verbruik en de populairste modellen en merken. En wat blijkt: de financiële sector rijdt ook het zuinigste van allemaal. De makelaardij scoort juist slecht op zuinig en "groen" rijden. Binnen de makelaardij, landbouw en visserij en bij zakelijke dienstverleners is elektrisch rijden het minst populair. Ook een leuk detail: de meeste bijtelling (25 procent) wordt betaald in de makelaardij, bouw en landbouw en visserij. Mensen in de financiële sector rijden gemiddeld de duurste auto’s, met Volvo, BMW, Volkswagen, Audi en Mitsubishi als populairste merken.

Bron: ZERauto