FCA heeft zelf de beschuldigingen in alle toonaarden ontkend. "Onze emissie controle systemen voldoen aan de eisen die van toepassing zijn."

Volgens de US Environmental Protection Agency EPA heeft FCA in de Jeep Cherokee en de Dodge RAM illegale software toegepast om de uitstoot van stikstofoxide tijdens officiële testen te beperken. Dat zou inmiddels al drie jaar het geval zijn, stelt de EPA. "Alle autofabrikanten moeten aan dezelfde regels voldoen en we blijven ondernemingen ter verantwoording roepen die een oneerlijk en illegaal concurrentievoordeel bereiken," aldus woordvoerder Cynthia Giles van de EPA. De dienst overweegt FCA te verplichten om alle betrokken modellen uit de jaren 2014 tot en met 2016 terug te roepen.

CEO Sergio Marchionne van FCA wees direct al elke suggestie van de hand dat zijn bedrijf dezelfde tactieken had toegepast als Volkswagen: "Iedereen die Fiat vergelijkt met VW rookt illegaal materiaal." FCA zelf stelt dat de aanklacht haar ‘teleurgesteld’ heeft. In een verklaring van de Amerikaanse tak ontkent FCA echter niet met zoveel woorden dat het aanpassing van de emissie controle systemen heeft toegepast. "Het verlagen van de emissie tijdens het testen was noodzakelijk om de wettelijke vereisten van de EPA voor een lage stikstofoxide uitstoot in evenwicht te brengen met de eisen voor de duurzaamheid en prestaties van de motor en voor veiligheid en brandstofefficiëntie."