Fransen verscherpen eis voor overheidsauto’s

Franse overheidsdiensten, zowel die van het rijk als van de regio’s en gemeenten, moeten voortaan minstens de helft hybride of vol-elektrische auto’s aanschaffen. Dat geldt zowel voor personenauto’s als voor kleinere bestelwagens. Voor uitbestede gemeentelijke diensten ligt de grens voorlopig op 20 procent.

Fransen verscherpen eis voor overheidsauto’s

Dat is het gevolg van een nieuwe Wet op de Energie Overgang. Die schrijft voor dat voertuigen van de overheid hooguit 60 g CO2/km uit mogen stoten. Tot nu toe lag de grens op 95 g CO2/km maar onder invloed van dieselgate en het overschrijden van de officieel opgegeven emissiegegevens is dat verder aangescherpt. Voorlopig geldt de nieuwe eis voor de helft van de aan te kopen overheidsvoertuigen maar dat wordt over niet al te lange tijd opgetrokken naar 100 procent.

De eisen lijken vooral in de kaart te spelen van Renault dat met de elektrische Kangoo Z.E. en de Zoe een groot deel van de overheidsaankopen naar zich toe kan trekken. Dat is opmerkelijk omdat juist Renault steeds meer onder vuur ligt vanwege het overschrijden van de emissienormen.

Fransen verscherpen eis voor overheidsauto’s - Automobielmanagement.nl

Fransen verscherpen eis voor overheidsauto’s

Franse overheidsdiensten, zowel die van het rijk als van de regio’s en gemeenten, moeten voortaan minstens de helft hybride of vol-elektrische auto’s aanschaffen. Dat geldt zowel voor personenauto’s als voor kleinere bestelwagens. Voor uitbestede gemeentelijke diensten ligt de grens voorlopig op 20 procent.

Fransen verscherpen eis voor overheidsauto’s

Dat is het gevolg van een nieuwe Wet op de Energie Overgang. Die schrijft voor dat voertuigen van de overheid hooguit 60 g CO2/km uit mogen stoten. Tot nu toe lag de grens op 95 g CO2/km maar onder invloed van dieselgate en het overschrijden van de officieel opgegeven emissiegegevens is dat verder aangescherpt. Voorlopig geldt de nieuwe eis voor de helft van de aan te kopen overheidsvoertuigen maar dat wordt over niet al te lange tijd opgetrokken naar 100 procent.

De eisen lijken vooral in de kaart te spelen van Renault dat met de elektrische Kangoo Z.E. en de Zoe een groot deel van de overheidsaankopen naar zich toe kan trekken. Dat is opmerkelijk omdat juist Renault steeds meer onder vuur ligt vanwege het overschrijden van de emissienormen.