Dat zijn de voornaamste resultaten van de ‘Global Automotive Executive Survey’ van KPMG die dit jaar voor de 18e keer is gehouden. KPMG ondervroeg daarvoor 1.000 managers van autofabrikanten en toeleveranciers alsmede toonaangevende figuren in de branche. Onderzoeksleider Dieter Becker: "Het gaat bij diesel niet zo zeer om de kosten voor de verdere ontwikkeling, de markt accepteert die motoren gewoon niet meer."

Verzet tegen ontwikkeling 

In Europa neemt het aantal diesels onder de nieuwe personenauto’s ook voortdurend af. Zo was in Duitsland diesel afgelopen jaar nog maar goed voor 46 procent van alle nieuw-geregistreerde wagens. Veel fabrikanten bieden inmiddels ook hoge kortingen op dieselmodellen. Het Verband der Automobilindustrie probeert zich nog steeds te verzetten tegen die ontwikkeling. Voorzitter Martin Wissmann: "We hebben al vanaf het begin van het dieselschandaal bij Volkswagen gewaarschuwd dat de moderne diesel geen zondebok mocht worden. Diesel wordt veel meer ingezet om de klimaatdoelstellingen te bereiken".