Minder diesels maar dan wel meer CO2

De al enkele jaren gestaag dalende CO2-uitstoot van personenauto’s komt tot stilstand doordat er steeds minder diesels worden verkocht. Dat meldt de Belgische auto-organisatie Febiac.

Miljardenboete dreigt wegens CO2-overschrijding

In België lag de gemiddelde CO2-uitstoot van de sinds 1 oktober vorig jaar verkochte nieuwe personenauto’s op 116,2 gram per kilometer, vrijwel evenveel als de 116,4 gram per kilometer in het voorafgaande jaar. In 2011 kwam de gemiddelde uitstoot nog uit op 127,3 gram per kilometer maar dat cijfers is tot in 2016 voortdurend gedaald. Sinds vorig jaar is er echter nauwelijks een verdere daling waarneembaar. De schuld ligt bij de benzine-auto’s, stelt Nadine Atanassoff van Febiac tegenover de Standaard: "Er worden minder diesels verkocht en meer benzinewagens. Benzinewagens stoten meer CO2 uit."

Klimaatverandering 

Diesels stoten wel meer gevaarlijke stoffen uit als roet en stikstofoxide maar minder CO2 dat in ieder geval deels verantwoordelijk wordt gehouden voor de klimaatverandering. Overheden in vele landen hebben hun pijlen echter gericht op diesels waardoor die ook bij de Belgische autokoper steeds meer uit de gratie raken. Inmiddels is bijna de helft van de nieuwe auto’s daar een benzineversie terwijl dat tien jaar geleden nog niet eens een kwart was.

Reacties

Wat zou het effect zijn van 1 Europees beleid zonder dat ieder land, iedere stad weer opnieuw het wiel uitvindt. Alle autofabrikanten hebben immers al een opgelegde doelstelling voor de emissie van hun complete modellenreeks. Groet, Albert

Geplaatst door: Albert Bos op
Minder diesels maar dan wel meer CO2 - Automobielmanagement.nl

Minder diesels maar dan wel meer CO2

De al enkele jaren gestaag dalende CO2-uitstoot van personenauto’s komt tot stilstand doordat er steeds minder diesels worden verkocht. Dat meldt de Belgische auto-organisatie Febiac.

Miljardenboete dreigt wegens CO2-overschrijding

In België lag de gemiddelde CO2-uitstoot van de sinds 1 oktober vorig jaar verkochte nieuwe personenauto’s op 116,2 gram per kilometer, vrijwel evenveel als de 116,4 gram per kilometer in het voorafgaande jaar. In 2011 kwam de gemiddelde uitstoot nog uit op 127,3 gram per kilometer maar dat cijfers is tot in 2016 voortdurend gedaald. Sinds vorig jaar is er echter nauwelijks een verdere daling waarneembaar. De schuld ligt bij de benzine-auto’s, stelt Nadine Atanassoff van Febiac tegenover de Standaard: "Er worden minder diesels verkocht en meer benzinewagens. Benzinewagens stoten meer CO2 uit."

Klimaatverandering 

Diesels stoten wel meer gevaarlijke stoffen uit als roet en stikstofoxide maar minder CO2 dat in ieder geval deels verantwoordelijk wordt gehouden voor de klimaatverandering. Overheden in vele landen hebben hun pijlen echter gericht op diesels waardoor die ook bij de Belgische autokoper steeds meer uit de gratie raken. Inmiddels is bijna de helft van de nieuwe auto’s daar een benzineversie terwijl dat tien jaar geleden nog niet eens een kwart was.

Reacties

Wat zou het effect zijn van 1 Europees beleid zonder dat ieder land, iedere stad weer opnieuw het wiel uitvindt. Alle autofabrikanten hebben immers al een opgelegde doelstelling voor de emissie van hun complete modellenreeks. Groet, Albert

Geplaatst door: Albert Bos op