Met een ‘vieze’ auto Londen in kost 25 euro

Wie met een oudere diesel- of benzine-auto het centrum van Londen in wil rijden is daar een kleine 25 euro per dag aan kwijt.

Vanaf maandag geldt voor auto’s van voor het Euro-4 tijdperk een speciale heffing, de zogenaamde T-charge, van 10 Pond. Die komt dan bovenop de ‘congestion charge’ of stadsheffing van 11,50 Pond die al sinds 2003 wordt geheven. Opgeteld komt dat uit op 21,50 Pond per dag ofwel tegen de koers van vandaag 24,10 euro.

Nóg scherpere maatregelen

De nieuwe vervuilingsheffing, die over het algemeen geldt voor auto’s van voor 2006, is ingevoerd door burgemeester Sadiq Khan. Hij wil zijn stadsgenoten daarmee alvast voorbereiden voor nog scherpere maatregelen met de invoering van een ‘ultra lage emissie zone’ in 2019. "Als burgemeester ben ik vastberaden om actie te ondernemen om de dodelijke lucht in Londen schoon te maken. Jaarlijks overlijden duizenden mensen vroegtijdig omdat ze hier voortdurend vieze lucht inademen. Vandaag nemen we een historische stap met de T-charge waarmee we automobilisten aanmoedigen om vervuilende en schade berokkenende auto’s te dumpen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Met een ‘vieze’ auto Londen in kost 25 euro - Automobielmanagement.nl

Met een ‘vieze’ auto Londen in kost 25 euro

Wie met een oudere diesel- of benzine-auto het centrum van Londen in wil rijden is daar een kleine 25 euro per dag aan kwijt.

Vanaf maandag geldt voor auto’s van voor het Euro-4 tijdperk een speciale heffing, de zogenaamde T-charge, van 10 Pond. Die komt dan bovenop de ‘congestion charge’ of stadsheffing van 11,50 Pond die al sinds 2003 wordt geheven. Opgeteld komt dat uit op 21,50 Pond per dag ofwel tegen de koers van vandaag 24,10 euro.

Nóg scherpere maatregelen

De nieuwe vervuilingsheffing, die over het algemeen geldt voor auto’s van voor 2006, is ingevoerd door burgemeester Sadiq Khan. Hij wil zijn stadsgenoten daarmee alvast voorbereiden voor nog scherpere maatregelen met de invoering van een ‘ultra lage emissie zone’ in 2019. "Als burgemeester ben ik vastberaden om actie te ondernemen om de dodelijke lucht in Londen schoon te maken. Jaarlijks overlijden duizenden mensen vroegtijdig omdat ze hier voortdurend vieze lucht inademen. Vandaag nemen we een historische stap met de T-charge waarmee we automobilisten aanmoedigen om vervuilende en schade berokkenende auto’s te dumpen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding