‘Garagehouders gaan opmars van BEV’s merken in portemonnee’

Een elektrische auto heeft gemiddeld maar 200 essentiële componenten versus 1.400 essentiële componenten voor een normale conventionele auto. Om die reden is een elektrische auto stukken voordeliger in onderhoud dan een auto met conventionele verbrandingsmotor. Kortom: slecht nieuws voor garagehouders, want ze kunnen veel minder verdienen aan elektrische auto’s.

Brancheorganisatie Bovag heeft in beeld gebracht hoeveel de opmars van de volledig elektrische auto gaat kosten
. Volgens Bovag moeten sommige bedrijven in 2030 rekening houden met een omzetdaling van 36 procent. Dat gaat ook gevolgen hebben voor het personeel en de apparatuur in garages, vertelt men in gesprek met BNR Nieuwsradio. De bandenslijtage van elektrische auto’s is wel hoger, omdat BEV’s aanzienlijk zwaarder zijn dan auto’s met een conventionele verbrandingsmotor.
 

Imec werkt aan superbatterij

De Leuvense onderzoeks- en innovatiehub Imec heeft een doorbraak bereikt op het gebied van batterijtechnologie.

Imec heeft een nieuwe batterij ontwikkeld met een aanzienlijk hogere accucapaciteit. Meer range dus! Volgens Imec is hetgeen wat ze hebben bereikt een eerste aanzet naar een superbatterij. Imec ontwikkelde een nieuw type solid-state Lithium-ion batterij ontwikkeld met een energiedichtheid van 200 Wh/liter, bereikt bij een oplaadsnelheid van 0,5 C (2 uur). "Deze batterij is een mijlpaal in ons streven om de prestaties van natte Lithium-ion-batterijen te overtreffen en in 2024 bij 2C tegen 1000 Wh/liter te komen", aldus de makers.

Elektrische auto’s van nu rijden vrijwel allemaal met Lithium-ion batterijen, volgens hoofdonderzoeker Philippe Vereecken batterijen van het natte soort, omdat het elektrolyt in de batterij een vloeistof is. Het probleem is volgens hem dat die batterijen te weinig capaciteit leveren. Met een vast elektrolyt is een veel hogere energiecapaciteit te behalen, terwijl de batterij qua formaat gelijk blijft aan de batterijen van nu."

De nieuwe batterij is betrouwbaarder, heeft een langere levensduur en een hogere oplaadsnelheid. Volgens Vereecken is het haalbaar om eind 2018 de meeste vloeibare batterijen te evenaren en in de volgende jaren zelfs te overtreffen. Op termijn moet een actieradius mogelijk zijn van 600 tot wel 700 kilometer, vergelijkbaar met auto’s met conventionele aandrijflijn.   

Toyota: "PHEV’s zijn een lastig onderwerp"
 

Plug-in hybrides zijn in tegenstelling tot normale hybrides aanzienlijk minder populair. Dat merkt ook Toyota. "PHEV’s zijn een lastig onderwerp", zegt Gerald Killmann, vice president research & development Toyota, in een interview met AutoRAI.nl.

In het interview stelt Killmann dat Toyota een lange proef gedaan met plug-in hybrides. "Sommige mensen waren enthousiast en stekkerden zoveel als mogelijk was. Andere mensen haakten na de derde dag af met opladen en reden vervolgens puur op de benzinemotor. Dat is waarom wij geloven dat PHEV’s alleen nuttig zijn als er strenge wetgeving is waarbij in steden alleen elektrisch mag worden gereden."

Toyota stelt dat normale hybride technologie voor de normale autokoper veel praktischer is. "Laten we een normale hybride eens vergelijken met een auto met conventionele verbrandingsmotor en een batterij-elektrische auto. Voor een stoplicht of bij uitrollen stoten ze allemaal geen CO2 uit, maar dat denken we nu even weg. Het gaat om het moment waarbij de auto daadwerkelijk aangedreven wordt. Dan heeft de verbrandingsmotor de hoogste CO2-waarde. De BEV heeft geen emissies maar vraagt wel om een uitgebreide laadinfrastructuur. De hybride auto rijdt vaker elektrisch, vooral in steden. Uit praktijkonderzoek blijkt dat een hybride 30 procent tot meer dan 50 procent puur op de elektromotor rijdt. Emissieloos dus. Onze visie is dat een normale hybride veel interessanter is voor de koper. Er is geen laadkabel nodig, het systeem doet alles zelf, het profijt voor de koper en het milieu is dan het grootst."

Bron: ZERauto.nl