Duitse minister eist snel software-update oude dieselauto’s

De Duitse minister voor verkeer Andreas Scheuer eist dat de autofabrikanten voor 1 september met een software-update komen voor oudere dieselauto’s om zodoende de uitstoot van stikstofoxide drastisch terug te dringen.

De autofabrikanten zelf schuiven dat steeds op de lange baan omdat dat zo’n 3.000 euro per voertuig gaat kosten en het om zeker 2,7 miljoen auto’s gaat.

"De autofabrikanten moeten voor 1 september de software-ontwikkeling voor de updates afgerond hebben en die ook voor het eind van het jaar hebben toegepast," zegt de minister resoluut. Hij sluit het technisch ombouwen van dieselmotoren echter uit omdat dat te veel tijd zou vergen. "Duitsland heeft er alle belang bij om rijverboden en waardeverlies van auto’s te vermijden en ook uit industriepolitiek oogpunt de diesel niet verder te beschadigen," voegt transportwoordvoerder Oliver Luksic van de FDP er aan toe.

Duitsland heeft al geruime tijd de hete adem in de nek van de Europese Commissie die heeft gedreigd met officiële klachten bij het Europese Gerechtshof omdat het land zich niet aan de al in 2010 van kracht geworden grenswaarde voor stikstofoxide houdt. De Duitsers willen nu proberen met beloften over ingrepen die grenswaarde tot 2020 uit te stellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De vorige keer kwam VW met een “restrictor” met de uitleg dat die de air-flow zou verbeteren hahaha. Ben benieuwd waar ze nu weer mee komen.

Geplaatst door: Jerry op
Duitse minister eist snel software-update oude dieselauto’s - Automobielmanagement.nl

Duitse minister eist snel software-update oude dieselauto’s

De Duitse minister voor verkeer Andreas Scheuer eist dat de autofabrikanten voor 1 september met een software-update komen voor oudere dieselauto’s om zodoende de uitstoot van stikstofoxide drastisch terug te dringen.

De autofabrikanten zelf schuiven dat steeds op de lange baan omdat dat zo’n 3.000 euro per voertuig gaat kosten en het om zeker 2,7 miljoen auto’s gaat.

"De autofabrikanten moeten voor 1 september de software-ontwikkeling voor de updates afgerond hebben en die ook voor het eind van het jaar hebben toegepast," zegt de minister resoluut. Hij sluit het technisch ombouwen van dieselmotoren echter uit omdat dat te veel tijd zou vergen. "Duitsland heeft er alle belang bij om rijverboden en waardeverlies van auto’s te vermijden en ook uit industriepolitiek oogpunt de diesel niet verder te beschadigen," voegt transportwoordvoerder Oliver Luksic van de FDP er aan toe.

Duitsland heeft al geruime tijd de hete adem in de nek van de Europese Commissie die heeft gedreigd met officiële klachten bij het Europese Gerechtshof omdat het land zich niet aan de al in 2010 van kracht geworden grenswaarde voor stikstofoxide houdt. De Duitsers willen nu proberen met beloften over ingrepen die grenswaarde tot 2020 uit te stellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De vorige keer kwam VW met een “restrictor” met de uitleg dat die de air-flow zou verbeteren hahaha. Ben benieuwd waar ze nu weer mee komen.

Geplaatst door: Jerry op