Samen met het Internationaal Olympisch Comité (IOC), het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en de organisatie van ‘Tokyo 2020′ wil Toyota de spelen tot de meest innovatieve ooit maken. Tijdens ‘Tokyo 2020’ focust het sponsorschap van Toyota zich op de volgende drie pijlers.

De eerste pijler heet ‘Mobility for All’ en vormt een demonstratie van hoe volledig autonoom rijdende voertuigen (level 4) kunnen rijden. Er rijden autonome auto’s in Tokyo Water Front City en in en rond Haneda, de internationale luchthaven van Tokio. Verder demonstreert Toyota de Toyota Concept-i. De volledig elektrische en autonome e-Palette wordt ingezet in het atletendorp om de olympische sporters en hun gasten te vervoeren. Ook zet Toyota de WelCab in, een personenbus voor rolstoelgebruikers. Bezoekers kunnen verder gebruikmaken van de JPN Taxi of deelauto Toyota i-ROAD.

Waterstof vormt een tweede pijler. Toyota zet tijdens de Olympische en Paralympische Spelen naar verwachting een vloot van meer dan 3.000 personenvoertuigen in, waaronder een groot aantal voertuigen met brandstofceltechnologie zoals de Toyota Mirai en de waterstofbus Sora. Verder zet Toyota ook vorkheftrucks in die op waterstof rijden. ‘Tokyo 2020’ moet volgens Toyota een keerpunt worden wat betreft de realisatie van een samenleving op waterstof. Ook de hybride modellen van Toyota en zijn luxe-merk Lexus maken deel uit van de enorme vloot voertuigen.

Tot slot richt Toyota zich op het transport van de atleten, bezoekers, media en staf. Naar verwachting trekken de Olympische en Paralympische Spelen circa 15 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Deze komen bovenop de 15 miljoen inwoners van de prefectuur Tokio. Toyota helpt het organisatiecomité om al deze mensen te voorzien van efficiënte en veilige transportmogelijkheden.
 

Audi bouwt al elektromotoren voor e-tron

Audi is gestart met de productie van de elektromotoren van de nieuwe e-tron die in 2019 op de markt komt. De onthulling van de Audi e-tron vindt op 17 september plaats.
Audi produceert de elektromotoren van de e-tron in een productiefaciliteit in Györ, gelegen in Hongarije. Elke dag lopen er in Gy?r 400 elektromotoren van de band. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven. In de productiefaciliteit in Gy?r maakt Audi gebruik van autonome voertuigen die de elektromotoren vervoeren.Tot op heden zijn er 100 mensen bij het productieproces van de elektromotoren betrokken. Eind 2018 moeten dat er al meer dan 130 zijn. De elektromotoren worden vervoerd naar Brussel waar Audi de volledig elektrische Audi e-tron produceert. De auto gaat ongeveer 82.500 euro kosten. Reserveren is al mogelijk, maar de levering start zoals gezegd pas in 2019. De SUV wordt optioneel leverbaar met zijcamera’s in plaats van traditionele zijspiegels.

Tesla maakt accupakketten veiliger

In een nieuw patent beschrijft Tesla een manier om accupakketten veiliger en minder gevoelig voor beschadigingen te maken.

Als een batterij-elektrische auto een ongeluk krijgt, is er altijd een risico dat het batterijpakket in brand vliegt. Accu-ontwerpers doen er alles om dat risico zo klein mogelijk te maken door slimme ontwerpconstructies. Tesla zag nog ruimte voor verbetering en komt nu met een nieuw patent. Het nieuwe patent is in januari 2018 geregistreerd.

In de vernieuwde constructie werkt Tesla met slimme verbindingen. In een batterij kan heet gas ontstaan als gevolg van een verkeerde chemische reactie in het accupakket. Dankzij de slimme verbindingen kan de warmte beter worden afgevoerd zodat andere cellen in het accupakket beschermd blijven. 

Wegenwacht start proef met elektrische voertuigen

De ANWB Wegenwacht heeft de eerste elektrische auto’s in gebruik genomen. Het gaat om een Nissan e-NV200, Volkswagen e-Golf en een elektrische Zero-motorfiets.

De ANWB Wegenwacht start met deze elektrische voertuigen eerst een proef in de regio Amsterdam. Als die goed bevalt, kan de Wegenwacht het wagenpark volledig elektrische voertuigen in de toekomst verder uitbreiden.

De Volkswagen e-Golf heeft Schiphol als standplaats. De elektrische Zero-motorfiets gaat vooral dienst doen in Amsterdam. De Nissan e-NV200 – ook actief in Amsterdam – heeft een oplader voor elektrische auto’s aan boord en kan dus stilgevallen batterij-elektrische auto’s weer op weg helpen. De Nissan vormt dus feitelijk een mobiel oplaadpunt.

Bron: ZERauto.nl