Vrijstelling C-rijbewijs elektrische bestelauto’s vanaf mei

De nieuwe vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilogram gaat – als alles volgens plan verloopt – in mei dit jaar van start. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dat bevestigd, zo laat Nieuwsblad Transport weten.

Natuur & Milieu biedt oplossingen voor elektrisch vrachtverkeer in de stad

De nieuwe regeling maakt het mogelijk met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kilogram te besturen. Normaal gesproken is daar een C-rijbewijs voor nodig. Er zijn wel een aantal voorwaarden van toepassing. Zo geldt de vrijstelling uitsluitend voor volledig elektrische bestelauto’s voor goederenvervoer, is het gebruik van een aanhangwagen niet toegestaan en mag er enkel in Nederland worden gereden.

Rijopleiding

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe regeling is de verplichte vijf uur durende rijopleiding. Over de invulling hiervan vindt inmiddels druk overleg plaats tussen het CBR/CCV en overige betrokken organisaties, waaronder TLN (Transport en Logistiek Nederland). De opleiding, die bij erkende rijopleiders gevolgd moet worden, zal bestaan uit een theorie- en een ​praktijkdeel.

Het streven is om het hele lesplan voor de opleiding half maart gereed te hebben. Daarna kunnen de rijscholen hiermee aan de slag. Bestuurders die de opleiding hebben doorlopen, ontvangen een certificaat. De registratie hiervan loopt via de Green Deal Zes. Bedrijven die straks van de regeling gebruik willen maken moeten hun voertuigen ook bij deze organisatie laten registreren om aan de regeling deel te kunnen nemen.

Komst EV’s versnellen

TLN is blij met de komst van de nieuwe vrijstellingsregeling. Volgens de ondernemersorganisatie is de regeling nodig om de invoering van volledig elektrische bestelauto’s in binnenstedelijke gebieden te versnellen en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Elektrische bestelauto’s hebben door het zware accupakket een veel hoger gewicht dan vergelijkbare conventionele bestelauto’s. Om tot een gelijkwaardig laadvermogen te komen, is een verhoging van het maximum gewicht tot 4.250 kilo nodig. Maar dat vergt de inzet van dure en schaarse chauffeurs met een C-rijbewijs.

Samen met de veel hogere aanschafprijs zorgt dit voor een concurrentienadeel ten opzichte van conventionele bestelauto’s. Om de business case voor elektrische bestelwagens rond te krijgen, is een vrijstelling van het C-rijbewijs hard nodig. Het past ook in de afspraken die overheid en organisaties met elkaar gemaakt hebben in het kader van het Klimaatakkoord en het programma Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal Zes).

Animo

Binnen de transportsector is veel animo om van de nieuwe regeling gebruik te maken. Nadat Nederland in 2017 van de Europese Commissie groen licht heeft gekregen, zou de regeling aanvankelijk in maart van dit jaar van start gaan. Deze datum bleek niet haalbaar.

Inmiddels liggen de benodigde wijzigingsbesluiten voor het aanpassen van de rijbewijsregelgeving en het arbeidstijdenbesluit (elektrische voertuigen zijn in het kader van de regeling vrijgesteld van de tachograafplicht) voor advies bij de Raad van State. Daarna moeten ze nog voor goedkeuring langs de Tweede en Eerste Kamer. De verwachting is dat de wijzigingsbesluiten eind april gepubliceerd worden en in de loop van mei in werking treden.

Reacties

Op zich natuurlijk goed nieuws dat aan dit struikelblok wordt gewerkt. Maar gaat deze (tweede?) vrijstelling alleen ingevoerd worden voor goederenvervoer?

Waarom niet ook direct voor personenvervoer? Een rolstoelbus 8+1 zit zonder zware accu’s al aan de rijbewijslimiet van 3.500 Kg. dus dan wordt omstelling naar EV onmogelijk.

De ondernemers in NL willen wel, maar de verouderde rijbewijs-regels houden de omgang naar elektrische bestellers én personenbusjes tegen.

Rijbewijs B tot 3.500 kg. is een regel die nog stamt uit de tijd dat een bestelbus 1.000 Kg. leeggewicht had. Alle veiligheidssystemen (ABS/Schijfremmen/impactsystemen) maken het basisvoertuig zwaarder, maar verlagen daarmee het laadvermogen.

De enige echte oplossing zit niet in C en C1 en allerlei cursussen, vrijstellingen en blabla. Maar stel rijbewijs B gewoon op 4.200 Kg. Moderne bestellers zijn er technisch klaar voor (en veilig) nu de regering/wetgeving nog!

Geplaatst door: Marco de Zwart op
Vrijstelling C-rijbewijs elektrische bestelauto’s vanaf mei - Automobielmanagement.nl

Vrijstelling C-rijbewijs elektrische bestelauto’s vanaf mei

De nieuwe vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilogram gaat – als alles volgens plan verloopt – in mei dit jaar van start. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dat bevestigd, zo laat Nieuwsblad Transport weten.

Natuur & Milieu biedt oplossingen voor elektrisch vrachtverkeer in de stad

De nieuwe regeling maakt het mogelijk met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kilogram te besturen. Normaal gesproken is daar een C-rijbewijs voor nodig. Er zijn wel een aantal voorwaarden van toepassing. Zo geldt de vrijstelling uitsluitend voor volledig elektrische bestelauto’s voor goederenvervoer, is het gebruik van een aanhangwagen niet toegestaan en mag er enkel in Nederland worden gereden.

Rijopleiding

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe regeling is de verplichte vijf uur durende rijopleiding. Over de invulling hiervan vindt inmiddels druk overleg plaats tussen het CBR/CCV en overige betrokken organisaties, waaronder TLN (Transport en Logistiek Nederland). De opleiding, die bij erkende rijopleiders gevolgd moet worden, zal bestaan uit een theorie- en een ​praktijkdeel.

Het streven is om het hele lesplan voor de opleiding half maart gereed te hebben. Daarna kunnen de rijscholen hiermee aan de slag. Bestuurders die de opleiding hebben doorlopen, ontvangen een certificaat. De registratie hiervan loopt via de Green Deal Zes. Bedrijven die straks van de regeling gebruik willen maken moeten hun voertuigen ook bij deze organisatie laten registreren om aan de regeling deel te kunnen nemen.

Komst EV’s versnellen

TLN is blij met de komst van de nieuwe vrijstellingsregeling. Volgens de ondernemersorganisatie is de regeling nodig om de invoering van volledig elektrische bestelauto’s in binnenstedelijke gebieden te versnellen en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Elektrische bestelauto’s hebben door het zware accupakket een veel hoger gewicht dan vergelijkbare conventionele bestelauto’s. Om tot een gelijkwaardig laadvermogen te komen, is een verhoging van het maximum gewicht tot 4.250 kilo nodig. Maar dat vergt de inzet van dure en schaarse chauffeurs met een C-rijbewijs.

Samen met de veel hogere aanschafprijs zorgt dit voor een concurrentienadeel ten opzichte van conventionele bestelauto’s. Om de business case voor elektrische bestelwagens rond te krijgen, is een vrijstelling van het C-rijbewijs hard nodig. Het past ook in de afspraken die overheid en organisaties met elkaar gemaakt hebben in het kader van het Klimaatakkoord en het programma Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal Zes).

Animo

Binnen de transportsector is veel animo om van de nieuwe regeling gebruik te maken. Nadat Nederland in 2017 van de Europese Commissie groen licht heeft gekregen, zou de regeling aanvankelijk in maart van dit jaar van start gaan. Deze datum bleek niet haalbaar.

Inmiddels liggen de benodigde wijzigingsbesluiten voor het aanpassen van de rijbewijsregelgeving en het arbeidstijdenbesluit (elektrische voertuigen zijn in het kader van de regeling vrijgesteld van de tachograafplicht) voor advies bij de Raad van State. Daarna moeten ze nog voor goedkeuring langs de Tweede en Eerste Kamer. De verwachting is dat de wijzigingsbesluiten eind april gepubliceerd worden en in de loop van mei in werking treden.

Reacties

Op zich natuurlijk goed nieuws dat aan dit struikelblok wordt gewerkt. Maar gaat deze (tweede?) vrijstelling alleen ingevoerd worden voor goederenvervoer?

Waarom niet ook direct voor personenvervoer? Een rolstoelbus 8+1 zit zonder zware accu’s al aan de rijbewijslimiet van 3.500 Kg. dus dan wordt omstelling naar EV onmogelijk.

De ondernemers in NL willen wel, maar de verouderde rijbewijs-regels houden de omgang naar elektrische bestellers én personenbusjes tegen.

Rijbewijs B tot 3.500 kg. is een regel die nog stamt uit de tijd dat een bestelbus 1.000 Kg. leeggewicht had. Alle veiligheidssystemen (ABS/Schijfremmen/impactsystemen) maken het basisvoertuig zwaarder, maar verlagen daarmee het laadvermogen.

De enige echte oplossing zit niet in C en C1 en allerlei cursussen, vrijstellingen en blabla. Maar stel rijbewijs B gewoon op 4.200 Kg. Moderne bestellers zijn er technisch klaar voor (en veilig) nu de regering/wetgeving nog!

Geplaatst door: Marco de Zwart op