FCA: liever CO2 boete dan geldverslindende EV’s

Fiat Chrysler Automobiles lijkt een andere weg te kiezen dan de meeste andere grote autofabrikanten waar het gaat om de komende strengere CO2-eisen voor voertuigen. “Wij slaan de weg van de minste kosten in.”

Michael_Manley_FCA

“We nemen desnoods boetes voor milieu-onvriendelijke uitlaatgassen op de koop toe als dat goedkoper blijkt dan hoge investeringen voor elektrische auto’s”, heeft CEO Mike Manley gezegd tijdens de Autoshow van Geneve. De vraag is en blijft namelijk of de klanten wel een E-auto willen kopen, denkt de sceptisch gestemde Manley. Op dit moment worden er in Europa nog weinig afgezet maar als de vraag zou aantrekken dan zal ook FCA meer elektrische auto’s bouwen en leveren.

Manley toont zich verder, net als zijn voorganger Sergio Marchionne, een warm voorstander van partnerschappen in de internationale autowereld. “Onafhankelijk hebben we een sterke toekomst. Maar als zich een samenwerking, partnerschap of zelfs fusie aandient, dan sta ik ervoor open om dat te proberen. Doorslaggevend daarbij is of het onze onderneming sterker zou maken.’’ Manley bevestigde daarbij opnieuw dat FCA ‘met veel andere autofabrikanten praat over vele thema’s’.

Overigens is de in de zomer van vorig jaar overleden Marchionni zelf tijdens de Geneefse autoshow postuum gekozen tot ‘World Car Person of the Year 2018’. Die keus werd gemaakt door meer dan 80 juryleden uit 24 landen. De onderscheiding erkent vooral wat Marchionne heeft bereikt met het samenvoegen van twee wegkwijnende, regionaal gefocuste bedrijven tot één winstgevende wereldwijde eenheid.

Daarnaast slaagde hij er in Ferrari met succes op eigen benen te zetten waarmee de toekomst van dat iconische merk werd verzekerd. “Net zo belangrijk is dat Sergio Marchionne overal beschouwd werd en nog wordt als één van de beste ‘car guys’ van het moderne autotijdperk.’’

FCA: liever CO2 boete dan geldverslindende EV’s - Automobielmanagement.nl

FCA: liever CO2 boete dan geldverslindende EV’s

Fiat Chrysler Automobiles lijkt een andere weg te kiezen dan de meeste andere grote autofabrikanten waar het gaat om de komende strengere CO2-eisen voor voertuigen. “Wij slaan de weg van de minste kosten in.”

Michael_Manley_FCA

“We nemen desnoods boetes voor milieu-onvriendelijke uitlaatgassen op de koop toe als dat goedkoper blijkt dan hoge investeringen voor elektrische auto’s”, heeft CEO Mike Manley gezegd tijdens de Autoshow van Geneve. De vraag is en blijft namelijk of de klanten wel een E-auto willen kopen, denkt de sceptisch gestemde Manley. Op dit moment worden er in Europa nog weinig afgezet maar als de vraag zou aantrekken dan zal ook FCA meer elektrische auto’s bouwen en leveren.

Manley toont zich verder, net als zijn voorganger Sergio Marchionne, een warm voorstander van partnerschappen in de internationale autowereld. “Onafhankelijk hebben we een sterke toekomst. Maar als zich een samenwerking, partnerschap of zelfs fusie aandient, dan sta ik ervoor open om dat te proberen. Doorslaggevend daarbij is of het onze onderneming sterker zou maken.’’ Manley bevestigde daarbij opnieuw dat FCA ‘met veel andere autofabrikanten praat over vele thema’s’.

Overigens is de in de zomer van vorig jaar overleden Marchionni zelf tijdens de Geneefse autoshow postuum gekozen tot ‘World Car Person of the Year 2018’. Die keus werd gemaakt door meer dan 80 juryleden uit 24 landen. De onderscheiding erkent vooral wat Marchionne heeft bereikt met het samenvoegen van twee wegkwijnende, regionaal gefocuste bedrijven tot één winstgevende wereldwijde eenheid.

Daarnaast slaagde hij er in Ferrari met succes op eigen benen te zetten waarmee de toekomst van dat iconische merk werd verzekerd. “Net zo belangrijk is dat Sergio Marchionne overal beschouwd werd en nog wordt als één van de beste ‘car guys’ van het moderne autotijdperk.’’