“Om de transformatie van de auto-industrie beter te beheren haalt de ministers de spelers uit de sector, waaronder autofabrikanten en toeleveranciers, samen met vertegenwoordigers van de vakbonden en van de regio’s met veel auto-activiteiten bij elkaar. We willen bekijken hoe we de bedrijven kunnen begeleiden bij het ombouwen van hun fabrieken, de vaardigheden in kaart brengen waar ze behoefte aan hebben maar ook hoe we de infrastructuur moeten voorbereiden op de auto van de toekomst,” aldus een woordvoerder van het ministerie. “De vraagstukken zijn niet nieuw maar ze raken wel in een stroomversnelling.”

Was in 2012 nog 55 procent van de nieuwe personenauto’s in Europa een diesel, vorig jaar was dat aandeel gedaald naar 36 procent. In Frankrijk is de daling nog sterker: van 73 procent zes jaar geleden naar 39 procent in 2018. Het ministerie schat dat daardoor nu al enkele tientallen bedrijven in de auto-sector met samen 5.500 banen dreigen om te vallen. “Sinds het begin van dit jaar neemt het aantal bedrijven in de autosector dat in moeilijkheden zegt te komen opeens gestaag toe,” zegt directeur Marc Mortureux van het Platforme Automobile, een overlegorgaan voor de Franse autosector. Hij noemt onder meer fabrieken van Bosch in Rodez en van het Amerikaanse Delphi in Blois die met sluiting worden bedreigd.