Fransen houden crisisberaad over toekomst diesel

De Franse minister van economische zaken Bruno le Maire heeft maandag een crisisberaad bijeen geroepen over de toekomst van diesel. Le Maire vreest dat er in de auto-industrie duizenden banen verloren kunnen gaan door de snelle daling van het aantal verkochte nieuwe dieselauto’s en het in het verdomhoekje zetten van die brandstof. Op termijn zouden er alleen al in Frankrijk uiteindelijk 10.000 tot 15.000 banen bedreigd worden.

Fransen houden crisisberaad over toekomst diesel

“Om de transformatie van de auto-industrie beter te beheren haalt de ministers de spelers uit de sector, waaronder autofabrikanten en toeleveranciers, samen met vertegenwoordigers van de vakbonden en van de regio’s met veel auto-activiteiten bij elkaar. We willen bekijken hoe we de bedrijven kunnen begeleiden bij het ombouwen van hun fabrieken, de vaardigheden in kaart brengen waar ze behoefte aan hebben maar ook hoe we de infrastructuur moeten voorbereiden op de auto van de toekomst,” aldus een woordvoerder van het ministerie. “De vraagstukken zijn niet nieuw maar ze raken wel in een stroomversnelling.”

Was in 2012 nog 55 procent van de nieuwe personenauto’s in Europa een diesel, vorig jaar was dat aandeel gedaald naar 36 procent. In Frankrijk is de daling nog sterker: van 73 procent zes jaar geleden naar 39 procent in 2018. Het ministerie schat dat daardoor nu al enkele tientallen bedrijven in de auto-sector met samen 5.500 banen dreigen om te vallen. “Sinds het begin van dit jaar neemt het aantal bedrijven in de autosector dat in moeilijkheden zegt te komen opeens gestaag toe,” zegt directeur Marc Mortureux van het Platforme Automobile, een overlegorgaan voor de Franse autosector. Hij noemt onder meer fabrieken van Bosch in Rodez en van het Amerikaanse Delphi in Blois die met sluiting worden bedreigd.

Reacties

In de banken wereld is ook een 2/3 van de banen verdwenen door automatisering. Nu gaan er in de auto sector ook misschien wel 2/3 van de banen verdwijnen. Ja, dat vraagt een aanpassing op de langere termijn. Een bedrijf/ondernemer kan deze verandering aan zien komen en zich daar op aanpassen of in ieder geval rekening mee gaan houden. Ik zie met name voordelen. Doordat daar minder mensen hun brood in gaan verdienen hebben de consumenten lagere kosten en zal hun welvaart gaan stijgen. Dit geld gebruiken ze dan voor bijvoorbeeld huisvesting en dan zul je in die sector groei mogelijkheden hebben.

Geplaatst door: Harm op

Harm? Leg eens uit. Doordat daar minder mensen hun brood in gaan verdienen? Waarin? In de auto sector? Welke consumenten hebben daardoor lagere kosten? Die oud werknemers? Die hebben eerst lagere inkomsten door het ontslag. En als ze weer een baan hebben is hopelijk alle weer bij het oude. En lagere kosten? Waarvan? Ik snap je hele verhaal niet.

Geplaatst door: John Jansen op
Fransen houden crisisberaad over toekomst diesel - Automobielmanagement.nl

Fransen houden crisisberaad over toekomst diesel

De Franse minister van economische zaken Bruno le Maire heeft maandag een crisisberaad bijeen geroepen over de toekomst van diesel. Le Maire vreest dat er in de auto-industrie duizenden banen verloren kunnen gaan door de snelle daling van het aantal verkochte nieuwe dieselauto’s en het in het verdomhoekje zetten van die brandstof. Op termijn zouden er alleen al in Frankrijk uiteindelijk 10.000 tot 15.000 banen bedreigd worden.

Fransen houden crisisberaad over toekomst diesel

“Om de transformatie van de auto-industrie beter te beheren haalt de ministers de spelers uit de sector, waaronder autofabrikanten en toeleveranciers, samen met vertegenwoordigers van de vakbonden en van de regio’s met veel auto-activiteiten bij elkaar. We willen bekijken hoe we de bedrijven kunnen begeleiden bij het ombouwen van hun fabrieken, de vaardigheden in kaart brengen waar ze behoefte aan hebben maar ook hoe we de infrastructuur moeten voorbereiden op de auto van de toekomst,” aldus een woordvoerder van het ministerie. “De vraagstukken zijn niet nieuw maar ze raken wel in een stroomversnelling.”

Was in 2012 nog 55 procent van de nieuwe personenauto’s in Europa een diesel, vorig jaar was dat aandeel gedaald naar 36 procent. In Frankrijk is de daling nog sterker: van 73 procent zes jaar geleden naar 39 procent in 2018. Het ministerie schat dat daardoor nu al enkele tientallen bedrijven in de auto-sector met samen 5.500 banen dreigen om te vallen. “Sinds het begin van dit jaar neemt het aantal bedrijven in de autosector dat in moeilijkheden zegt te komen opeens gestaag toe,” zegt directeur Marc Mortureux van het Platforme Automobile, een overlegorgaan voor de Franse autosector. Hij noemt onder meer fabrieken van Bosch in Rodez en van het Amerikaanse Delphi in Blois die met sluiting worden bedreigd.

Reacties

In de banken wereld is ook een 2/3 van de banen verdwenen door automatisering. Nu gaan er in de auto sector ook misschien wel 2/3 van de banen verdwijnen. Ja, dat vraagt een aanpassing op de langere termijn. Een bedrijf/ondernemer kan deze verandering aan zien komen en zich daar op aanpassen of in ieder geval rekening mee gaan houden. Ik zie met name voordelen. Doordat daar minder mensen hun brood in gaan verdienen hebben de consumenten lagere kosten en zal hun welvaart gaan stijgen. Dit geld gebruiken ze dan voor bijvoorbeeld huisvesting en dan zul je in die sector groei mogelijkheden hebben.

Geplaatst door: Harm op

Harm? Leg eens uit. Doordat daar minder mensen hun brood in gaan verdienen? Waarin? In de auto sector? Welke consumenten hebben daardoor lagere kosten? Die oud werknemers? Die hebben eerst lagere inkomsten door het ontslag. En als ze weer een baan hebben is hopelijk alle weer bij het oude. En lagere kosten? Waarvan? Ik snap je hele verhaal niet.

Geplaatst door: John Jansen op