Volvo heeft een tekort aan accu’s, elektromotoren en componenten om de PHEV-modellen te kunnen produceren. Volvo gaat de productie van deze componenten daarom verdrievoudigen om aan de vraag te kunnen voldoen. Volgens Samuelsson zijn de PHEV-types van Volvo goed voor ongeveer 10 tot 15 procent van de totale wereldwijde verkoop van Volvo.

E-Citigo is de naam

Eind 2019 introduceert Skoda een volledig elektrische uitvoering van de Citigo. De Volkswagen-dochter maakt nu bekend dat deze elektrische uitvoering de naam e-Citigo krijgt.

2019 staat zo’n beetje symbool voor de start van het e-mobility offensief van Skoda. Dit jaar introduceert Skoda namelijk meer dan alleen de e-Citigo. De e-Citigo beleeft naar verwachting in september zijn publieksdebuut op de IAA-autoshow in Frankfurt de deelt zijn techniek met de elektrische Volkswagen e-Up. De actieradius komt naar verwachting uit op dik 200 kilometer (WLTP).

‘Mustang’-SUV wordt concurrent Model Y

Ook Ford komt met diverse elektrische modellen. De eerste wordt een op de Ford Mustang geïnspireerde sportieve crossover. Volgens Joe Hinrichs, topman Ford USA, wordt dit model een tegenhanger van de Tesla Model Y.

De marktintroductie van de elektrische Ford moet ongeveer gelijktijdig plaatsvinden met die van de Tesla Model Y. Dat zou betekenen dat de elektrische Ford in het derde kwartaal van 2020 op de markt komt in de Verenigde Staten. Voor Europa start de productie van de Tesla Model Y pas begin 2021. De beoogde actieradius van de elektrische crossover komt uit op 482 kilometer.

PPE-platform ook voor Bugatti geschikt

Bugatti ziet potentie in het volledig elektrische platform van de Porsche Taycan. Dat heeft Bugatti CEO Stephan Winkelmann gezegd tijdens de Autosalon van Genève tegen Bloomberg. Zo’n elektrische Bugatti vormt geen opvolger van de Chiron, maar wordt een aanzienlijk goedkoper model ernaast.

Winkelmann laat weten dat hij ‘mogelijkheden’ ziet in het platform. Daarmee doelt hij op het zogeheten PPE-platform. Binnen de Volkswagen Group bestaan diverse platforms voor elektrische auto’s. MEB wordt voor de grootste volumemerken gebruikt, zoals Volkswagen, Skoda, Seat en ook Audi. Audi en Porsche hebben echter ook een eigen platform ontwikkeld: het Premium Platform Electric, dat kortweg PPE wordt genoemd.

Bidirectioneel laden in Utrecht

Koning Willem-Alexander gaf afgelopen week het startsein van een grootschalige test met bidirectioneel laden in Utrecht. Het project van Renault en We Drive Solar, waarbij vijftien stuks van de elektrische Renault ZOE worden ingezet, is een wereldprimeur en gericht op een zo efficiënt mogelijk gebruik van zon- en windenergie.

Bidirectioneel laden – het woord zegt het al – betekent dat je twee kanten op kunt laden. Met deze techniek fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zon- en windenergie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet.

Bron: ZERauto.nl