EV-nieuws: Nederlander ontwerpt moderne Citroën 2CV

Zeventig jaar geleden verscheen de Citroën 2 Chevaux Vapeur (2CV) op de markt. Een succesnummer en tegenwoordig nog een geliefde klassieker. De Nederlandse Martin Hajek – een voormalig industrieel ontwerper uit Utrecht – is groot fan van de Eend en ontwierp een moderne variant: de elektrische eCV.

EV-nieuws: Nederlander ontwerpt moderne Citroën 2CV

Hajek heeft direct verschillende designs gemaakt om te laten zien dat de Citroën eCV op diverse manieren inzetbaar is. Bijvoorbeeld als autonoom rijdende ‘Taxi Parisien’ of als normaal personenvervoer. Het ontwerp van de ‘Taxi Parisien’ is geïnspireerd op de donkergroene Renault AG1 ‘Taxi’s de la Marne’ die voor de Eerste Wereldoorlog in Parijs gemeengoed waren.

Inductieladen, wat is dat eigenlijk?

Het zou zomaar kunnen dat we in de nabije toekomst geen stekkers, snoeren of kabels meer nodig hebben om dingen op te laden. Inductieladen is in opkomst. Niet alleen voor smartphones en andere kleine apparaten, maar ook voor auto’s.

Inductieladen is eigenlijk gewoon een ander woord voor draadloos opladen. De elektriciteit wordt niet via een kabel getransporteerd, maar met behulp van een magnetisch veld. Dat veld wordt ontwikkeld tussen twee magnetische spoelen, waarvan er één in de auto en één in het laadplatform is geplaatst. Inductieladen werkt met wisselstroom, die in de auto nog moet worden omgezet naar gelijkstroom.

Elektrische DS 3 Crossback en DS 7 Crossback geprijsd

DS Automobiles heeft de prijzen vrijgegeven van de elektrische DS 3 Crossback E-Tense en de plug-in hybride DS 7 Crossback E-Tense. Het is voor het eerst dat het jonge merk een volledig elektrische auto op de markt brengt. Beide modellen zijn per direct te bestellen bij de Nederlandse DS-dealers.

DS Automobiles timmert hard aan de weg en introduceert niet één, maar twee geëlektrificeerde modellen. De onlangs geïntroduceerde DS 3 Crossback én de DS 7 Crossback zijn per direct te bestellen als E-Tense.

Groter accupakket voor Hyundai IONIQ Electric

Ten opzichte van de concurrentie kwam de Hyundai IONIQ Electric met zijn 28 kWh lithium-ion accupakket eigenlijk enkele kWh’s te kort. Hyundai maakt dat helemaal goed met de vernieuwde IONIQ Electric. Die heeft niet alleen een opgefrist uiterlijk, maar ook een groter lithium-ion accupakket en daardoor een grotere actieradius.

De complete IONIQ-familie is vernieuwd, maar de aanpassingen aan de IONIQ Electric zijn het grootst. Zoals je ziet heeft Hyundai ook het uiterlijk aangepast. De grille en de bumpers zijn gewijzigd en ook de LED-dagrijverlichting is aangepast. In het interieur tilt Hyundai de afwerking naar een hoger niveau en krijgt het infotainmentsysteem een upgrade.

Bron: ZERauto

EV-nieuws: Nederlander ontwerpt moderne Citroën 2CV - Automobielmanagement.nl

EV-nieuws: Nederlander ontwerpt moderne Citroën 2CV

Zeventig jaar geleden verscheen de Citroën 2 Chevaux Vapeur (2CV) op de markt. Een succesnummer en tegenwoordig nog een geliefde klassieker. De Nederlandse Martin Hajek – een voormalig industrieel ontwerper uit Utrecht – is groot fan van de Eend en ontwierp een moderne variant: de elektrische eCV.

EV-nieuws: Nederlander ontwerpt moderne Citroën 2CV

Hajek heeft direct verschillende designs gemaakt om te laten zien dat de Citroën eCV op diverse manieren inzetbaar is. Bijvoorbeeld als autonoom rijdende ‘Taxi Parisien’ of als normaal personenvervoer. Het ontwerp van de ‘Taxi Parisien’ is geïnspireerd op de donkergroene Renault AG1 ‘Taxi’s de la Marne’ die voor de Eerste Wereldoorlog in Parijs gemeengoed waren.

Inductieladen, wat is dat eigenlijk?

Het zou zomaar kunnen dat we in de nabije toekomst geen stekkers, snoeren of kabels meer nodig hebben om dingen op te laden. Inductieladen is in opkomst. Niet alleen voor smartphones en andere kleine apparaten, maar ook voor auto’s.

Inductieladen is eigenlijk gewoon een ander woord voor draadloos opladen. De elektriciteit wordt niet via een kabel getransporteerd, maar met behulp van een magnetisch veld. Dat veld wordt ontwikkeld tussen twee magnetische spoelen, waarvan er één in de auto en één in het laadplatform is geplaatst. Inductieladen werkt met wisselstroom, die in de auto nog moet worden omgezet naar gelijkstroom.

Elektrische DS 3 Crossback en DS 7 Crossback geprijsd

DS Automobiles heeft de prijzen vrijgegeven van de elektrische DS 3 Crossback E-Tense en de plug-in hybride DS 7 Crossback E-Tense. Het is voor het eerst dat het jonge merk een volledig elektrische auto op de markt brengt. Beide modellen zijn per direct te bestellen bij de Nederlandse DS-dealers.

DS Automobiles timmert hard aan de weg en introduceert niet één, maar twee geëlektrificeerde modellen. De onlangs geïntroduceerde DS 3 Crossback én de DS 7 Crossback zijn per direct te bestellen als E-Tense.

Groter accupakket voor Hyundai IONIQ Electric

Ten opzichte van de concurrentie kwam de Hyundai IONIQ Electric met zijn 28 kWh lithium-ion accupakket eigenlijk enkele kWh’s te kort. Hyundai maakt dat helemaal goed met de vernieuwde IONIQ Electric. Die heeft niet alleen een opgefrist uiterlijk, maar ook een groter lithium-ion accupakket en daardoor een grotere actieradius.

De complete IONIQ-familie is vernieuwd, maar de aanpassingen aan de IONIQ Electric zijn het grootst. Zoals je ziet heeft Hyundai ook het uiterlijk aangepast. De grille en de bumpers zijn gewijzigd en ook de LED-dagrijverlichting is aangepast. In het interieur tilt Hyundai de afwerking naar een hoger niveau en krijgt het infotainmentsysteem een upgrade.

Bron: ZERauto