Uber-taxi’s rijden vaak ‘leeg’ rond

Uber taxi’s rijden vaak leeg rond op zoek naar een klant of op weg naar iemand die een rit heeft geboekt. Dat betekent dat Uber niet minder auto’s op de weg brengt, zoals de ride-hailing dienst altijd heeft beweerd, maar juist meer.

VVN en Uber werken samen voor veiliger verkeer

Dat blijkt uit een onderzoek van 7.500 Uber-uren in een aantal auto’s in Londen. Vijf jaar geleden voorspelde oprichter en toenmalig CEO van Uber Travis Kalanick dat zijn bedrijf zou zorgen voor een drastische vermindering van de luchtvervuiling en van de files. “In ons business-model zullen er 7,5 auto’s van de weg verdwijnen voor elke volledig gebruikte Uber die rondrijdt.”

Die voorspelling blijkt volstrekt niet uit te komen, integendeel. Het venijn zit in het woordje ‘volledig’. Uber-rijders die op een ritje wachten, zetten hun auto in de meeste gevallen niet aan de kant maar gaan rondjes rijden om mogelijke klanten op te pikken.

Slechts ruim 40 procent van de tijd zit er een passagier in de auto, de rest van de tijd rijdt die leeg rond en is die op weg naar een geboekte klant. De burgemeester van Londen ziet daarin reden om te pleiten voor een beperking van het aantal taxi-vergunningen in zijn stad. “De wet is niet streng genoeg, we moeten meer bevoegdheden krijgen.” Uber houdt zich echter van de domme: “We willen hetzelfde als het gemeentebestuur, minder privé gereden auto’s, beter vervoer en minder vervuiling.”

Uber-taxi’s rijden vaak ‘leeg’ rond - Automobielmanagement.nl

Uber-taxi’s rijden vaak ‘leeg’ rond

Uber taxi’s rijden vaak leeg rond op zoek naar een klant of op weg naar iemand die een rit heeft geboekt. Dat betekent dat Uber niet minder auto’s op de weg brengt, zoals de ride-hailing dienst altijd heeft beweerd, maar juist meer.

VVN en Uber werken samen voor veiliger verkeer

Dat blijkt uit een onderzoek van 7.500 Uber-uren in een aantal auto’s in Londen. Vijf jaar geleden voorspelde oprichter en toenmalig CEO van Uber Travis Kalanick dat zijn bedrijf zou zorgen voor een drastische vermindering van de luchtvervuiling en van de files. “In ons business-model zullen er 7,5 auto’s van de weg verdwijnen voor elke volledig gebruikte Uber die rondrijdt.”

Die voorspelling blijkt volstrekt niet uit te komen, integendeel. Het venijn zit in het woordje ‘volledig’. Uber-rijders die op een ritje wachten, zetten hun auto in de meeste gevallen niet aan de kant maar gaan rondjes rijden om mogelijke klanten op te pikken.

Slechts ruim 40 procent van de tijd zit er een passagier in de auto, de rest van de tijd rijdt die leeg rond en is die op weg naar een geboekte klant. De burgemeester van Londen ziet daarin reden om te pleiten voor een beperking van het aantal taxi-vergunningen in zijn stad. “De wet is niet streng genoeg, we moeten meer bevoegdheden krijgen.” Uber houdt zich echter van de domme: “We willen hetzelfde als het gemeentebestuur, minder privé gereden auto’s, beter vervoer en minder vervuiling.”