Kort geleden deed het gerechtshof in Koblenz weer zo’n uitspraak. De rechter vond dat VW wegens het gesjoemel met de dieselmotor schuldig was aan de waardevermindering van de betrokken auto. Het bedrijf moest die VW Sharan met een prijskaartje van 31.490 euro terugnemen, maar de rechter trok er wel een kleine 6.000 euro af omdat de auto enkele jaren gewoon gebruikt was. Uit soortgelijke uitspraken blijkt dat die ‘aftrek’ des te hoger is naarmate met de auto meer kilometers zijn gereden.

Monsterproces

Het is een strategie die de VW Groep straks helemaal goed uitkomt, want binnenkort start het monsterproces namens meer dan 430.000 Duitse dieselbezitters. Op 30 september moet voor het gerechtshof in Braunschweig de eerste hoorzitting worden gehouden. Op zich zijn de vooruitzichten voor die automobilisten goed want uit een onderzoek blijkt dat in 96 van de 115 afgesloten zaken de rechter VW heeft veroordeeld.

Traineren

Als de massaklacht van alle 430.000 betrokkenen wordt toegewezen dan kan dat in potentie tot tien miljard aan schadevergoeding leiden. Maar als VW er in zou slagen de zaak zo lang mogelijk te traineren, in principe tot 2023, dan zijn de auto’s van alle betrokkenen inmiddels jaren lang in gebruik geweest en zijn er ook vele duizenden kilometers mee afgelegd. Uit berekeningen blijkt dat de VW Groep per jaar uitstel 430 miljoen aan die aftrek kan besparen, wat in totaal dus kan oplopen tot meer dan twee miljard euro. De rekening gaat naar de honderduizenden gedupeerde VW-kopers.