Bovag en RAI Vereniging vinden dat een sloopregeling, die in ons land tien jaar geleden al eens bestond, weer uit de kast gehaald moet worden. Het land verstikt door de stikstofcrisis waardoor boeren moeten krimpen of stoppen en de bouw, ook van wegen, tot stilstand dreigt te komen. Zowel de boeren als de bouwers trekken met groot materieel naar Den Haag en de provinciesteden om verhaal te halen. De autowereld denkt nu haar steentje bij te kunnen dragen aan een oplossing. Bovag en RAI Vereniging anticiperen daarmee op de plannen die het kabinet naar verwachting deze week presenteert om bouw en boer weer vooruit te helpen. Verlaging van de maximum snelheid naar 100 kilometer per uur en zelfs een autoloze zondag lijken daarbij hoog op de agenda te staan.

Oude diesels van de weg

Auto’s van vijftien jaar en ouder zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de totale uitstoot van stikstofoxide door het verkeer, heeft het AD laten berekenen. Een diesel uit 1999 stoot zes keer meer NOx uit dan een moderne diesel en zelfs tien keer zo veel als een benzineauto. Als er mee gesjoemeld zou zijn, dan ligt de werkelijke uitstoot nog een aantal malen hoger. In Nederland rijden 1,2 miljoen personen- en bestelauto’s van vijftien jaar en ouder rond, wat overigens niet allemaal diesels zijn. Tom Huyskens van de Bovag: “Oude diesels van de weg halen zou zoden aan de dijk kunnen zetten qua luchtkwaliteit.” Steven van Eijck van de RAI Vereniging voegt er aan toe: “Bijna een-derde van al onze diesels is tien jaar of ouder. De oude diesels moeten worden vervangen voor een nieuwe of jonge benzine of diesel die veel minder uitstoot. Dat kan door nieuwe auto’s goedkoper te maken door de aanschafbelasting bpm af te schaffen en een voorwaardelijke sloopregeling in te stellen voor oudere personenauto’s en bestelbusjes.” Ook Milieudefensie denkt dat een sloopregeling kan helpen om de uitstoot terug te brengen. “Al is het een beetje zonde van het geld als er weer een andere auto wordt gekocht. Liever zien we dat mensen gaan fietsen of van het ov gebruik gaan maken”, zegt Bram van Liere van Milieudefensie in het AD. “Maar áls je een sloopregeling invoert, doe dan ook iets aan de instroom. Zorg dat er geen oude auto’s uit Duitsland ingevoerd kunnen worden.”

Strengere voorwaarden

Tien jaar geleden bestond er in ons land al een opkoopregeling waarmee destijds 80.000 oude, vervuilende auto’s van de weg zijn verdwenen. Het ging daarbij toen om auto’s van vóór 1990 met een geldige apk die de – particuliere – eigenaar minstens een jaar in bezit moest hebben. Voor een personenauto gold een premie van maximaal 1.000 euro, voor bestelbusjes van 1.750 euro. Bedragen die overigens in het niet vallen bij de slooppremies die de autofabrikanten in Duitsland eerder hanteerden, want die konden oplopen tot 10.000 euro voor wie een dure nieuwe – en schonere – auto kocht. De Nederlandse regeling van 2009 heeft de overheid 85 miljoen euro gekost en moest in april 2010 stoppen omdat dat geld op was. Voor de destijds, net na de financiële crisis, ook al kwakkelende autobranche was het een mooie opsteker want bijna een op de drie eigenaren van een sloopauto besloot een nieuwe of jongere tweedehands aan te schaffen. Die occasion mocht dan echter ook weer niet ouder zijn dan acht jaar. Komt er een nieuwe sloopregeling, dan zullen de voorwaarden vermoedelijk wel strenger zijn. Kopen van een elektrische of op zijn minst hybride auto als eis, bijvoorbeeld. Maar eerst eens afwachten of Den Haag het idee van de autosector inderdaad oppakt.