De branche-organisatie bekijkt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoe zo’n sloop- en vervangingsregeling eruit moet gaan zien. Gestreefd wordt om de maatregel al vanaf 1 januari in te laten gaan.

Verouderd wagenpark

Dat zegt directeur Peter Niesink in een interview met het Financieel Dagblad en BNR. Het FD stelt daarbij dat het kabinet een sloopregeling in het vooruitzicht heeft gesteld bij een tweede pakket stikstofmaatregelen. “Door de hoge bpm hebben we in Nederland een relatief verouderd wagenpark. Wil je met je maatregelen werkelijk impact maken in de stikstofcrisis, dan kun je acht procent van het wagenpark vernieuwen en de uitstoot van CO₂ en NOx al gauw met een kwart tot een derde terugdringen.”

Volgens Bovag heeft een sloop- en vervangingsregeling voor oude auto’s alleen effect als daar tenminste tussen de 200 en 300 miljoen euro voor wordt uitgetrokken. Maar omdat er dit jaar 600 miljoen meer binnenkomt aan BPM hoeft de regeling het kabinet geen cent te kosten, betoogt Niesink. “Dat is slechts de helft van dat bedrag”. Bovag stelt daarbij voor dat de sloop- en inruilpremie wordt gedifferentieerd van 1.000 naar 5.000 euro per auto al naar gelang de uitstootklasse. Wie een nieuwe auto koopt, kan dan in aanmerking komen voor een hogere premie. Niesink: “Een elektrische auto is alleen weggelegd voor mensen met geld. Mensen met een oude diesel hebben vaak geen budget voor een elektrische auto.”

Sloopregeling Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft maandag een eigen sloopregeling bekend gemaakt. Over een jaar, in november 2020, mogen dieselauto’s van 2005 of eerder definitief de stad niet meer in. Dat verbod geldt dan zowel voor personenauto’s als voor bestelwagens, heeft wethouder voor verkeer Sharon Dijksma laten weten. Om de naar schatting 8.000 Amsterdamse eigenaren van zo’n auto te compenseren, kunnen zij een bijdrage tot 750 euro krijgen als ze dat vehikel laten slopen. Houders van een stadspas komen ook nog in aanmerking voor 1.250 euro als ze een elektrische brom- of snorfiets aanschaffen. Wie niet in de gemeente Amsterdam woont maar er wel vaak rijdt, komt niet voor een bijdrage in aanmerking.