Om invoering van deze nieuwe methode mogelijk te maken, moest de wet gewijzigd worden. Dat is onlangs gebeurd. Al vanaf 1 januari 2020 kan de RDW deze methode gebruiken tijdens inspecties. Later zullen ook de politie en APK-keuringsstations met de deeltjesteller gaan werken. In 2021 zal de invoering afgerond zijn. Het hele proces van onderzoek en ontwikkeling heeft, zo laat TNO weten, acht jaar gekost. TNO, de NMi en de RDW deden dit in opdracht van en met ondersteuning van het ministerie van IenW. Volgens de partijen is Nederland het eerste land in de wereld waar deze methode geldt.

Onwettig

Er ligt nu een prototype en er is een lijst met eisen gepubliceerd. Nu is het de beurt aan fabrikanten om betaalbare deeltjestellers te gaan ontwikkelen en produceren en vervolgens door de NMi te laten certificeren. Het is de verwachting dat in 2020 deeltjestellers voor een prijs van 5.000 tot 10.000 euro te koop worden aangeboden. De nieuwe methode belooft een hoop problemen op te lossen. Voorheen waren beschikbare deeltjestellers zeer kostbaar en niet ontworpen voor metingen in onverdund uitlaatgas. Dit maakte toepassing in de APK onmogelijk. Bovendien blijkt uit eerder onderzoek van TNO dat 9 procent van de dieselvoertuigen geen of een slecht functionerend roetfilter heeft, bijvoorbeeld omdat het onwettig is weggehaald.

Verdwijnen

Met een deeltjesconcentratiemeting wordt tussen 10 en 30 seconden vastgesteld of een roetfilter wel of niet voldoende filtert. Is dat het geval, dan kan het filter gerepareerd of vervangen worden. Het kan ook dat het voertuig van de weg moet verdwijnen. Naar verwachting daalt de gemiddelde effectieve deeltjesemissie van dieselvoertuigen met roetfilter met 40 tot 50 procent. De totale hoeveelheid fijnstofemissies uit de uitlaat van het huidige Nederlandse wagenpark zal met ongeveer 8 procent moeten dalen.

Benzines

België wil de test spoedig invoeren. In Duitsland werkt men aan een soortgelijke ontwikkeling en ook Zwitserland heeft belangstelling. CITA heeft, als mondiale brancheorganisatie van onder meer partijen die verantwoordelijk zijn voor APK-keuringen, deze nieuwe testprocedure omarmd. De testprocedure is nog niet geschikt voor benzinevoertuigen met roetfilter, daarvoor is nog aanvullend onderzoek en ontwikkeling nodig.