De van het koffie-afval gemaakte componenten voldoen volledig aan de kwaliteitseisen die gelden voor auto-onderdelen. Ze kunnen bijvoorbeeld worden toegepast voor het paneel waar de koplampen in gemonteerd worden en voor andere delen van het interieur of exterieur. Als eerste gaat het om frontstukken voor de Lincoln Continental.

Verschillende vormen

Als de verwerkte koffie-afval op hoge temperaturen en met een lage zuurstoftoevoer wordt verhit en wordt gemengd met plastic en andere toevoegingen, dan kan het ontstane materiaal in verschillende vormen worden omgezet. Bovendien zijn van dit materiaal gemaakte onderdelen 20 procent lichter en is ook 25 procent minder energie nodig voor het moulding proces. De op deze manier geproduceerde onderdelen gaan ook nog eens langer mee, zegt Debbie Mielewski die bij Ford de functie van senior technical leader of materials bekleedt. Tegelijk wordt voorkomen dat de resten van de koffiebonen op de afvalberg belanden.

Voorlopig gaat het alleen om de Amerikaanse vestigingen van de hamburgerketen maar dat zijn er wel vele duizenden die samen een miljard McCafe’s verkopen. Mielewski vertelt ook nog dat ze samen met McDonalds kijkt naar een ‘tweede leven’ voor andere afvalproducten zoals frites, resten van tomaten of zelfs de plastic bakjes van ketchup of mayonaise.