Milieubewust rijden moet ‘sexy’ worden

TU/ecomotive heeft het design van haar zesde wagen, genaamd Luca, gepresenteerd. Het is de opvolger van ‘de eerste circulaire auto ter wereld’, met een sportiever ontwerp. De auto moet een bijdrage leveren aan het verminderen van plastic afval en bestaat grotendeels uit gerecycled afval.

Milieubewust rijden moet 'sexy' worden

TU/ecomotive wil met iedere auto een bepaald maatschappelijk probleem aanpakken. Waar het team ooit werd opgestart met het doel om een nuttige en zuinige auto te bouwen voor de Shell Eco-marathon, stapte het team daar vorig jaar vanaf. ‘‘s Werelds eerste circulaire auto’ wordt nu opgevolgd door een sportiever model waarmee, zoals hoofd design Tenjin Fujita tijdens de presentatie verkondigt, ‘milieubewust rijden sexyer moet worden gemaakt’. De auto bestaat voor een groot deel uit gerecycled afval. Het team heeft zich het doel gesteld om een bijdrage te leveren aan het verminderen van plastic afval en de vuilnisbelten die overal ter wereld ontstaan.

De twintig studenten van TU/ecomotive werkten onder andere samen met een Israëlische start-up, die huisafval verwerkt tot ubq-materiaal. Hiermee werd de helft van de koets van de auto gemaakt. De andere helft bestaat uit gerecycled polypropyleen. Verder gebruikt het team gerecyclede PET-flessen voor de sandwich-structuur en het vlas-materiaal (dat ze ook bij de eerdere auto’s gebruikten) voor de rest van de monocoque.

De auto zal twee volledig elektrische ‘in-wheel’ motoren krijgen in de achterwielen, om verliezen in de aandrijflijn te voorkomen. Hiermee wordt een batterij-naar-wiel efficiëntie bereikt van 92 procent, waar dit in een elektrische auto normaal zo’n zeventig procent is en in een auto op benzine zelfs maar zestien procent. De auto zal rond de vierhonderd kilo wegen, wat veel lichter is dan de gemiddelde auto. Daarmee rijdt de auto meteen ook zuiniger. De komende tijd gaat het team verder met de bouw van de auto, en willen ze deze ook geschikt maken om legaal de weg op te maken. De auto moet uiteindelijk in juni 2020 klaar zijn.

Milieubewust rijden moet ‘sexy’ worden - Automobielmanagement.nl

Milieubewust rijden moet ‘sexy’ worden

TU/ecomotive heeft het design van haar zesde wagen, genaamd Luca, gepresenteerd. Het is de opvolger van ‘de eerste circulaire auto ter wereld’, met een sportiever ontwerp. De auto moet een bijdrage leveren aan het verminderen van plastic afval en bestaat grotendeels uit gerecycled afval.

Milieubewust rijden moet 'sexy' worden

TU/ecomotive wil met iedere auto een bepaald maatschappelijk probleem aanpakken. Waar het team ooit werd opgestart met het doel om een nuttige en zuinige auto te bouwen voor de Shell Eco-marathon, stapte het team daar vorig jaar vanaf. ‘‘s Werelds eerste circulaire auto’ wordt nu opgevolgd door een sportiever model waarmee, zoals hoofd design Tenjin Fujita tijdens de presentatie verkondigt, ‘milieubewust rijden sexyer moet worden gemaakt’. De auto bestaat voor een groot deel uit gerecycled afval. Het team heeft zich het doel gesteld om een bijdrage te leveren aan het verminderen van plastic afval en de vuilnisbelten die overal ter wereld ontstaan.

De twintig studenten van TU/ecomotive werkten onder andere samen met een Israëlische start-up, die huisafval verwerkt tot ubq-materiaal. Hiermee werd de helft van de koets van de auto gemaakt. De andere helft bestaat uit gerecycled polypropyleen. Verder gebruikt het team gerecyclede PET-flessen voor de sandwich-structuur en het vlas-materiaal (dat ze ook bij de eerdere auto’s gebruikten) voor de rest van de monocoque.

De auto zal twee volledig elektrische ‘in-wheel’ motoren krijgen in de achterwielen, om verliezen in de aandrijflijn te voorkomen. Hiermee wordt een batterij-naar-wiel efficiëntie bereikt van 92 procent, waar dit in een elektrische auto normaal zo’n zeventig procent is en in een auto op benzine zelfs maar zestien procent. De auto zal rond de vierhonderd kilo wegen, wat veel lichter is dan de gemiddelde auto. Daarmee rijdt de auto meteen ook zuiniger. De komende tijd gaat het team verder met de bouw van de auto, en willen ze deze ook geschikt maken om legaal de weg op te maken. De auto moet uiteindelijk in juni 2020 klaar zijn.