Bij Volkswagen dreigt nieuwe massaclaim

Net nu Volkswagen Groep de laatste van de ruim 260.000 aanvragen voor schadevergoeding rond dieselgate in Duitsland aan het afhandelen is, dreigt een nieuwe massaclaim wegens sjoemelen met dieselmotoren. Ging het bij de eerdere zaak om de EA 189 motor, dit keer staat de opvolger EA 288 die in Euro 6 dieselwagens is geplaatst in de beklaagdenbank.

Volkswagen Groep heeft net de termijn voor aanvragen in de massaclaim – class action – rond de ‘oude’ dieselmotoren die altijd centraal stonden bij dieselgate met nog een week verlengd tot 30 april. Inmiddels zijn 220.000 van de 265.000 binnengekomen formulieren verwerkt waarmee VW de overeengekomen bedragen ook voor 15 mei hoopt uit te betalen.

Maar in de Duitse media duiken nu verhalen op over toenemende klachten en claims rond de EA 288. Bij die motoren heeft VW altijd ontkend dat er gesjoemeld is maar nu zijn documenten opgedoken uit november 2015 waarin wel degelijk wordt gesproken over ‘afschakelinstellingen’ die zorgen voor minder uitlaatgassen als de auto op een proefbank staat. De afgelopen tijd zijn al enkele rechtszaken rond die EA 288 gevoerd en recent heeft het Landgericht van Regensburg een bezitter van een Golf VII met z’n motor ook 9.149 euro aan schadevergoeding plus rente toegewezen.

Dieselgate

De klager had de rechtbank een document voorgelegd met de titel ‘Entscheidungsvorlage Applikationsrichtlinien & Freigabevorgaben EA 288’. Daarin wordt beschreven hoe het voertuig ‘herkent’ dat het op een proefbank staat en dan de terugvoering van uitlaatgassen versterkt waardoor de gemeten uitstoot van stikstofoxide lager is dan bij het rijden op de weg, precies dus waar het bij dieselgate vanaf het eerste moment om draait. Volkswagen heeft steeds erkend dat de EA 288 motoren met een cyclusherkenning zijn uitgerust maar bestrijdt dat het daarbij om een illegale manipulatie van de uitstoot gaat.

Het recente oordeel van de rechtbank in Regensburg is voor bij grote schadeclaims betrokken advocaten aanleiding om de messen opnieuw te slijpen. ‘’Dit oordeel toont aan dat het uitlaatgasschandaal nog lang niet voorbij is. In tegendeel, de manipulatie bij EA 288 motoren betreft ook de zogenaamde schone Euro 6 diesel en daarmee tienduizenden autokopers die nu een goede kans maken op een vergoeding,’’ zegt prof. dr Marco Rogert van het in consumentenbescherming gespecialiseerde advocatenkantoor Rogert & Ulbrich in Handelsblatt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bij Volkswagen dreigt nieuwe massaclaim - Automobielmanagement.nl

Bij Volkswagen dreigt nieuwe massaclaim

Net nu Volkswagen Groep de laatste van de ruim 260.000 aanvragen voor schadevergoeding rond dieselgate in Duitsland aan het afhandelen is, dreigt een nieuwe massaclaim wegens sjoemelen met dieselmotoren. Ging het bij de eerdere zaak om de EA 189 motor, dit keer staat de opvolger EA 288 die in Euro 6 dieselwagens is geplaatst in de beklaagdenbank.

Volkswagen Groep heeft net de termijn voor aanvragen in de massaclaim – class action – rond de ‘oude’ dieselmotoren die altijd centraal stonden bij dieselgate met nog een week verlengd tot 30 april. Inmiddels zijn 220.000 van de 265.000 binnengekomen formulieren verwerkt waarmee VW de overeengekomen bedragen ook voor 15 mei hoopt uit te betalen.

Maar in de Duitse media duiken nu verhalen op over toenemende klachten en claims rond de EA 288. Bij die motoren heeft VW altijd ontkend dat er gesjoemeld is maar nu zijn documenten opgedoken uit november 2015 waarin wel degelijk wordt gesproken over ‘afschakelinstellingen’ die zorgen voor minder uitlaatgassen als de auto op een proefbank staat. De afgelopen tijd zijn al enkele rechtszaken rond die EA 288 gevoerd en recent heeft het Landgericht van Regensburg een bezitter van een Golf VII met z’n motor ook 9.149 euro aan schadevergoeding plus rente toegewezen.

Dieselgate

De klager had de rechtbank een document voorgelegd met de titel ‘Entscheidungsvorlage Applikationsrichtlinien & Freigabevorgaben EA 288’. Daarin wordt beschreven hoe het voertuig ‘herkent’ dat het op een proefbank staat en dan de terugvoering van uitlaatgassen versterkt waardoor de gemeten uitstoot van stikstofoxide lager is dan bij het rijden op de weg, precies dus waar het bij dieselgate vanaf het eerste moment om draait. Volkswagen heeft steeds erkend dat de EA 288 motoren met een cyclusherkenning zijn uitgerust maar bestrijdt dat het daarbij om een illegale manipulatie van de uitstoot gaat.

Het recente oordeel van de rechtbank in Regensburg is voor bij grote schadeclaims betrokken advocaten aanleiding om de messen opnieuw te slijpen. ‘’Dit oordeel toont aan dat het uitlaatgasschandaal nog lang niet voorbij is. In tegendeel, de manipulatie bij EA 288 motoren betreft ook de zogenaamde schone Euro 6 diesel en daarmee tienduizenden autokopers die nu een goede kans maken op een vergoeding,’’ zegt prof. dr Marco Rogert van het in consumentenbescherming gespecialiseerde advocatenkantoor Rogert & Ulbrich in Handelsblatt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding