Eric van den Heuvel, directeur van Platform Duurzame Biobrandstoffen, hoopt dat dit onderzoek leidt tot bewustwording dat naast elektrische auto’s ook hernieuwbare brandstoffen een goede optie zijn voor het klimaat. “Voor het klimaatvraagstuk is het nodig dat we alle fossiele emissies rap omlaag brengen. Daar zijn hernieuwbare brandstoffen hard bij nodig.”
Grootste CO2-reductie
Uit de cijfers blijkt onder meer dat hernieuwbare diesel, groengas en elektrisch rijden zowel qua energiekosten als klimaatprestatie zeer dicht bij elkaar liggen. Een C-klasse auto die op groengas rijdt, stoot zelfs iets minder CO2 uit dan een vergelijkbare auto op elektriciteit meldt het Platform. “Op dit moment is er terecht veel beleidsaandacht in Den Haag voor inzet op elektrisch rijden om de klimaatdoelen te halen”, zegt Van den Heuvel. “Maar op hernieuwbare brandstoffen rijden, levert nu al en ook in 2030 de grootste CO2-emissiereductie op in de mobiliteitssector. Het zou goed zijn als automerken Euro 6-diesel personenvoertuigen toestaan om op 100 procent hernieuwbare diesel te rijden. De Citroën-groep heeft dat inmiddels bij blue HDI-motoren gedaan.”
Verder wijst Van den Heuvel ook nog op de optie om benzineauto’s standaard uit te rusten met een flexi-fuel motor die beter bestand is tegen hogere percentages ethanol.
Elektrische auto, Zonnepanelen, Laadpaal. nooit meer tanken.
met een Powerpack altijd stroom om te laden en opslag Zonnestroom.
levert veel geld op, gemak, weinig onderhoud.
een bedrijf met een EV Wagenpark, Zonnepark, Laadpalen, Powerpack
verdient veel geld met productie en gebruik eigen stroom.