Het partnerschap richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen zoals auto’s, bestelwagens en bussen, zodat gebruikers hun voertuig direct met schone energie kunnen opladen. De bedrijven gaan samen de markt beoordelen en starten daarbij met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer. 

De huidige wereldwijde markt voor EV’s biedt een enorm potentieel voor groei, stellen Lightyear en DSM in een verklaring. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard dollar en dat kan volgens een reeks schattingen tegen 2027 oplopen naar meer dan 800 miljard dollar. ‘’Om deze groei te versnellen moet de sector voor elektrische voertuigen twee hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik en de afhankelijkheid van het stroomnet. Lightyear en DSM voorzien in deze behoefte. De samenwerking maakt het mogelijk om het bereik van EV’s te vergroten met energie die direct van de zon komt. De verwachting is dat de integratie van een zonnedak een goede investering betekent voor meerdere segmenten van de EV-markt.’’

Backsheet

Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van de Lightyear One. Bij de lancering van dat model in 2021 zal dat met een actieradius van 725 km de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden kunnen zijn. Het zonnedak bestaat uit vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas en die continu zonlicht opvangen, ongeacht of de auto rijdt of stationair is. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70-90% van de afgelegde kilometers op jaarbasis.

De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen (tussen de cellen en de module), waardoor er drie procent meer vermogen kan worden geleverd.