“Alle Renault-voertuigen zijn altijd goedgekeurd in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving”, stelt het concern in een verklaring. Volgens Renault is er in zijn wagens ook nooit speciale software aangetroffen waarmee de emissie van de auto gemanipuleerd zou kunnen worden.
De stap is gezet door speciale justitiële onderzoekers. Die kunnen in Frankrijk bedrijven of individuen aanklagen als er serieuze aanwijzingen zijn dat er zaken niet volgens de regels zijn gegaan. Ze kunnen dan beslissen of ze een zaak voor de rechter willen brengen, maar zijn daarna niet meer betrokken.
Onder vergrootglas
Renault is een van de autofabrikanten die onder een vergrootglas ligt sinds in 2015 aan het licht kwam dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met uitstootgegevens. De kwestie heeft Volkswagen al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten. Ook bijvoorbeeld Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft al forse boetes gekregen voor manipulaties met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren.