Dat zegt San Lie, hoofd Beleggingsadvies Nederland van ABN Amro, in zijn column op IEX.nl (‘Van beleggers voor beleggers’). Wat is het geval? Terugkijkend naar de regeerperiode van ‘bundeskanzler’ Gerhard Schröder, concludeert Lie dat het niet goed ging met de koersen van de merken waarin Schröder zich verplaatste. De SPD-voorman rijdt privé in een Volkswagen Golf en in een VW Phaeton. Zijn diensttijd reed hij in een Audi. De koers van het aandeel Volkswagen kelderde in de afgelopen zeven jaar – Schröder werd in september 1998 gekozen – van 63,91 euro naar de huidige 47,91 euro. Een daling van bijna 25 procent. Met Daimler Chrysler, producent van de limousines van zijn voorganger Helmut Kohl, ging het in deze periode zelfs nog slechter. Het aandeel Daimler – voor de fusie met het Amerikaanse Chrysler – noteerde in september 1998 nog boven 70 euro. Na een koersdip van 23,94 euro in maart 2003 staat het aandeel nu op 42,18 euro. Dat is veertig procent lager dan rond de verkiezing van Schröder in het najaar van 1998. Maar hoe anders verging het BMW, gaat Lie verder. Dit aandeel klom in die tijd van 22,62 euro naar 38,40 euro, een stijging van maar liefst 70 procent. Absolute topper was natuurlijk Porsche dat haar aandelenkoers zag verviervoudigen in de afgelopen zeven jaar. Op zich denkt Lie dat van de vier beursgenoteerde autobedrijven BMW er het beste voorstaat, maar als Merkel blijft rijden in een BMW is dat voor technisch georiënteerde analisten wellicht reden om uit te stappen.